Porsche z Lipska
Prezentowana na salonie samochodowym w Genewie Carrera GT jest nie tylko świadectwem technicznych możliwości firmy Porsche AG w dziedzinie konstrukcji samochodów sportowych, lecz pozwala również odnaleźć technologie, które firma ta będzie stosowała w przyszłości.
Sylwetka Carrery GT zdradza już na pierwszy rzut oka sportowe korzenie tego samochodu.
Najnowszy sportowy model Porsche dysponuje rasową, wyścigową jednostką napędową. 10-cylindrowy silnik z suchą, miską olejową bazuje na silniku wolnossącym o pojemności 5,5 l V10, skonstruowanym do samochodów wyścigowych. Na potrzeby produkcji seryjnej inżynierowie z centrum konstrukcyjnego Weissach zwiększyli pojemność skokową do 5,7 l. Maksymalna moc 450 kW (612 KM) osiągana jest przy 8000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 590 Nm.
Osiągi Porsche Carrera GT nie mają sobie równych. GT - przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy, a do 200 km/h w czasie 9,9 s. Jego prędkość maksymalna wynosi 330 km/h. Optymalne przełożenie siły napędowej możliwe jest dzięki specjalnej manualnej przekładni sześciobiegowej. Nowy roadster Porsche przy długości 4,61 m, szerokości 1,92 m, wysokości 1,16 m i rozstawie osi 2,73 m waży tylko 1380 kg.
Po raz pierwszy w samochodach przeznaczonych do jazdy po drogach i w samochodach wyścigowych zastosowano nowe rozwiązanie konstrukcyjne, tzn. zarówno nadwozie, jak i mocowanie układu napędowego wykonane zostały z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym.
Tylko włókno węglowe jest materiałem, który po starannej obróbce daje możliwość połączenia maksymalnej dynamiki jazdy i najwyższych osiągów z minimalnym ciężarem przy zachowaniu maksymalnej sztywności.
Przy osiąganej przez Carrera GT prędkości powyżej 300 km/h aerodynamika odgrywa decydującą rolę. Aby uzyskać możliwie dużą siłę dociskającą samochód do nawierzchni (tzw. „down force”) zastosowano geometrię podwozia spotykaną w podobnej formie tylko w typowych samochodach wyścigowych. Całkowicie osłonięta od spodu płyta podłogowa z dyfuzorem tylnym i kanałami przepływu powietrza zapewnia dodatkowy efekt zwiększenia siły docisku do jezdni (przyssania).
Za hamowanie w GT odpowiedzialny jest ceramiczny układ hamulcowy PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake), który w 2001 roku Porsche jako pierwsze zastosowało w samochodach produkowanych seryjnie. Napęd przenoszony jest przez układ, będący nowością na skalę światową -- sprzęgło ceramiczne PCCC (Porsche Ceramic Composite Clutch). PCCC charakteryzuje się dużą sprawnością, niewielkimi wymiarami i niezwykłą trwałością.
Wyjątkowo lekkie obręcze kół ze stopu magnezu są wytwarzane w specjalnej technologii kucia. Po raz pierwszy zastosowano je w samochodzie produkowanym seryjnie. Opony z bardzo dużymi bieżnikami zostały opracowane specjalnie dla modelu GT — z przodu w rozmiarze 265/35 ZR 19, z tyłu w rozmiarze 335/30 ZR 20.
Nowy roadster Porsche posiada łatwy w obsłudze system dachowy. Składa się on z dwóch pojedynczych, lekkich elementów (ważących tylko 2,4 kg każdy), chowanych w przednim bagażniku.
Pierwsze egzemplarze Carrera GT, produkowanego w zakładach Porsche w Lipsku, trafią do klientów pod koniec 2003 roku.
TUTAJ galeria zdjęć, które wykonał w halach salonu w Genewie reporter INTERIA.PL