Porsche 718 Spyder RS – takiego roadstera jeszcze nie było
Po trzydziestu latach od prezentacji koncepcyjnego modelu Boxster, niemiecki producent samochodów ze Stuttgartu wprowadza na rynek najmocniejszą jak dotąd odmianę swojego popularnego roadstera. Porsche 718 Spyder RS został wyposażony w 500-konny silnik z modelu 911 GT3, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu zaledwie 3,4 sekundy.
Porsche 718 Spyder RS to "otwarty" odpowiednik Caymana GT4 RS - najmocniejszego i najbardziej usportowionego przedstawiciela gamy modelowej 718. Centralnosilnikowy samochód sportowy ze składanym dachem po raz pierwszy otrzymał wolnossącego, sześciocylindrowego boksera z 911 GT3 o mocy 368 kW (500 KM). Ta sama lekka jednostka o wysokoobrotowej charakterystyce napędza wyścigowe Porsche 911 GT3 Cup.
Wyczynowy motor osiąga prędkość obrotową do 9000 obr./min i generuje moc 500 KM, przy maksymalnym momencie obrotowym 450 Nm. Wartości te, w połączeniu z siedmiobiegową przekładnią PDK o skróconych przełożeniach pozwalają na przyspieszenie ważącego zaledwie 1410 kg pojazdu o 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 sekundy. To o pół sekundy szybciej, niż w przypadku "standardowego" 718 Spyder, dzięki czemu wariant RS jest najszybszym i najmocniejszym roadsterem w ofercie niemieckiego producenta.
Porsche poprawiło także aerodynamikę samego pojazdu. Chociaż przód nowego Porsche 718 Spyder RS jest prawie identyczny z 718 Cayman GT4 RS, skrócono nieco przedni spoiler. Uzyskanie balansu aerodynamicznego w coupé wymaga dłuższego spojlera, który w połączeniu z dużym tylnym skrzydłem zapewnia większy całkowity docisk. Zamiast skrzydła 718 Spyder RS ma efektowną krawędź oderwania strumienia powietrza wyprofilowaną na kształt "kaczego ogona". Jak zapewnia producent - - wszystkie elementy aerodynamiki zostały skrupulatnie skoordynowane.
Także podwozie 718 Spyder RS łączy najlepsze cechy z modeli 718 Cayman GT4 RS oraz 718 Spyder. Prześwit zmniejszono o 30 mm, a nad zwrotnością i stabilnością czuwa system Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. W porównaniu z 718 Cayman GT4 RS zestrojenie sprężyn i amortyzatorów zostały złagodzone, tak aby uzyskać bardziej zrelaksowaną konfigurację, pasującą do samochodu z otwartym nadwoziem. Gdyby tego było mało - prześwit, pochylenie kół, zbieżność oraz stabilizatory można indywidualnie regulować.
Sportowy charakter przebija także z wnętrza samochodu. 718 Spyder RS charakteryzuje się sportową kierownicą obszytą materiałem Race-Tex. Wzorem innych wyczynowych modeli Porsche, posiada ona żółte oznaczenie na godzinie 12. Standardowe w pełni kubełkowe fotele, wykonane z lekkiego materiału CFRP z wykończeniem z włókna węglowego, zapewniają odpowiednie trzymanie boczne podczas szybkiej jazdy w zakrętach. Na zagłówkach wyhaftowano logo "Spyder RS", a deska rozdzielcza i elementy wykończenia zostały pokryte skórą.
Jak przystało na niemieckiego producenta - samochód można skonfigurować przy wykorzystaniu całej gamy dostępnych lakierów. Dostępny pakiet obejmuje m.in. cztery kolory standardowe i trzy metalizowane, w tym nowy odcień Vanadium Grey Metallic, a także kolory specjalne: Arctic Grey, Shark Blue oraz Ruby Star Neo.
Jeśli to wciąż za mało - opcjonalnie 718 Spyder RS można doposażyć w słynny pakiet Weissach. Obejmuje on m.in. sportowe końcówki układu wydechowego wykonane z tytanu, których wygląd nawiązuje do limitowanej edycji 935 z 2018 r. Wizualną atrakcję we wnętrzu stanowi górna sekcja deski rozdzielczej pokryta antyodblaskowym materiałem Race-Tex. Całość można doposażyć w wyjątkowo lekkie, kute obręcze z magnezu.
Nowe Porsche 718 Spyder RS będzie świętować swój publiczny debiut w czerwcu 2023 r., podczas obchodów 75-lecia samochodów sportowych Porsche w Stuttgarcie-Zuffenhausen. Wkrótce potem model pojawi się na Festiwalu Prędkości w Goodwood. Ceny nowego Porsche 718 Spyder RS zaczynają się od 807 tys. zł.
***