Oto Toyota Auris po liftingu!
Mija trzy lata od premiery obecnej, drugiej generacji Toyoty Auris. Nie dziwi więc, że na rozpoczynającym się właśnie salonie genewskim Japończycy zaprezentowali gruntownie odświeżoną wersję swojego kompaktowego hitu. Czym auto wyróżnia się na tle poprzednika?
Z przodu dostrzec można zmodyfikowane kształty dolnej części zderzaka, które mają teraz za zadanie poszerzyć optycznie sylwetkę pojazdu. Podobny zabieg stylistyczny został przeprowadzony również z tyłu, gdzie znalazły się też zupełnie nowe lampy.
Reflektory przednie wykorzystują teraz technologię LED, zarówno w przypadku świateł do jazdy dziennej, jak i w światłach mijania, co jest ewenementem w klasie kompaktów. Tego typu rozwiązanie ma szereg zalet - diody LED dają światło zbliżone do dziennego w skali Kelwina, zużywają mniej energii oraz pozwalają na eksploatację bez serwisu do 100 tys. godzin, czyli znacznie dłużej niż inne technologie.
Japończycy zadbali też o poprawę jakości wykończenia wnętrza. Nowy jest projekt tablicy przyrządów, z zegarami umieszczonymi w podłużnych tubach, pomiędzy którymi pojawił się kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego o przekątnej 4,2 cala. Zmiany objęły również konsolę środkową. Za szklaną taflą mieści się duży, zintegrowany wyświetlacz dotykowy i wszystkie elementy jego sterowania. Detale takie jak nawiewy, klamki czy okolice dźwigni zmiany biegów zostały wykonane z nowych, przyjemniejszych w dotyku materiałów.
Kilka nowości znajdziemy również pod maską. Do dotychczas oferowanych silników benzynowych (1,33 l Dual VVT-i - 99 KM i 1,6 l Valvematic - 132 KM) dołącza zupełnie nowa jednostka 1,2 l Turbo. W ofercie silników Diesla jednostka 2,0 l D-4D została zastąpiona przez silnik 1,6 l D-4D, a mniejszy silnik Diesla - 1,4 l D-4D - został znacząco zmodernizowany.
1,2 l Turbo to czterocylindrowa konstrukcja z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Motor zapewniać ma osiągi na poziomie dotychczasowej jednostki benzynowej 1,6 l Valvematic, przy zdecydowanie niższym zużyciu paliwa i emisji CO2. Nowe serce Aurisa wykorzystuje szereg zaawansowanych technologii, jak zmodernizowany system zmiennych faz rozrządu Dual Variable Valve Timing-intelligent Wide (VVT-iW). Silnik rozwija moc 116 KM i maksymalny moment obrotowy 185 Nm (od 1500 do 4000 obr./min). W połączeniu z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów, daje to przyśpieszenie do 100 km/h w 10,1 s. i prędkość maksymalną 200 km/h. Jednocześnie średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 4,7 l/100 km, a w wariancie z automatyczną, bezstopniową skrzynią biegów Multidrive S, nawet 4,6 l/100 km.
Wysokoprężna jednostka 1,6 l D-4D ma moc 112 KM i maksymalny moment obrotowy 270 Nm (w zakresie 1750-2250 obr./min). Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 10,5 s., a prędkość maksymalna to 190 km/h. Wyraźnie niższe w porównaniu do jednostki 2,0 l D-4D jest zużycie paliwa, na średnim poziomie zaledwie 4,1 l/100 km. Koszty użytkowania Aurisa z nową jednostką napędową zostały dodatkowo obniżone w wyniku dłuższych okresów międzyprzeglądowych (20 tys. km.).
Pewnych modyfikacji (wynikających z konieczności dostosowania do przepisów normy emisji spalin Euro6) doczekał się też znany z innych modeli japońskiego producenta motor 1,4 l D-4D. Usprawniona jednostka rozwija moc 90 KM, a maksymalny moment obrotowy (205 Nm) jest teraz dostępny o 400 obr./min. wcześniej niż do tej pory (od 1400 do 2800 obr./min.). Auris 1,4 l D-4D przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 12,5 s., a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Średnie zużycie paliwa, przynajmniej w cyklu pomiarowym, wynosi zaledwie 3,4 l/100 km.
Odświeżony Auris zadebiutuje w salonach Toyoty w Polsce w lipcu 2015 roku.