Ośmiocylindrowy Passat
Volkswagen sprzedaje auta już od ponad sześćdziesięciu lat, jednak teraz po raz pierwszy do swojej oferty wprowadza pojazd z silnikiem o ośmiu cylindrach. Będzie nim Passat W8 w wersjach Limousine (sedan) i Variant (kombi). Samochód dysponuje mocą 275 KM (202 kW) i wypełnia lukę pomiędzy popularnymi modelami V6 i luksusową limuzyną, która już niebawem pojawi się na rynku - 12-cylindrowym VW Phaetonem. Nowe auto kosztować będzie od 175 890 do 191 390. TUTAJ znajdziesz galerię Passata W8.
Najmniej zapłacimy za wersję sedan z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Najwięcej kosztować będzie kombi z automatyczną pięciostopniową przekładnią tiptronic.
Tak prezentują się ceny Passata W8:
4,0 4MOTION 6-biegowa Limousine - 175 890
4,0 4MOTION Tiptronic Limousine - 186 090
4,0 4MOTION 6-biegowa Variant - 181 190
4,0 4MOTION Tiptronic Variant - 191 390
Passat W8 posiada nowy, skonstruowany od podstaw silnik 8-cylindrowy. Z 4,0 litrów pojemności osiąga on moc 275 KM (202 kW) przy 6000 obr/min, a od 2750 obr/min dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 370 Nm. Ta 32-zaworowa jednostka napędowa łączy nieskrępowane rozwijanie mocy z równomierną, pozbawioną drgań pracą. Dzięki swojej charakterystyce spełnia jednocześnie wymagania stawiane dynamicznemu silnikowi sportowemu, jak również komfortowej jednostce napędowej.
Silnik W8 zbudowany jest z dwóch modułów V4 ustawionych wzgledem siebie pod kątem 72 stopni. Wewnętrzny kąt rozstawu cylindrów wynosi 15 stopni. Właśnie to podwójne "V" tworzy układ W cylindrów silnika. W jednostce W8, obok pięciokrotnie podpartego wału korbowego, obraca się sześć innych wałków. Cztery z nich stanowią górne wałki rozrządu wykonane w technologii formowania wysokociśnieniowego, napędzane łańcuchami jednorzędowymi przez wałek pośredni. Za wyjątkowo spokojną pracę silnika do maksymalnych obrotów wynoszących 6400 na minutę odpowiadają między innymi dwa wałki wyrównoważające, pracujące w układzie Lancaster, które poprawiają wyrównoważanie mas.
Nieskrępowana moc pojazdu musi zostać przeniesiona na nawierzchnię drogi. Dlatego już na wstępie prac projektowych nad Passatem W8 zdecydowano się na napęd na cztery koła. Układ napędowy nazywa się wprawdzie 4MOTION, jednak w przypadku Passata nie oznacza tego samego rodzaju przeniesienia napędu, jak w Golfie, Borze czy Sharanie, gdzie 4MOTION korzysta ze sprzęgła Haldex. W Passacie W8 permanentny napęd na 4 koła pracuje z samoblokującym się międzyosiowym mechanizmem różnicowym Torsena. W normalnych warunkach jazdy rozdziela on równomiernie siłę napędową między koła przednie i tylne. W ten sposób siła napędowa przypadająca na jedno koło jest o połowę mniejsza niż w samochodach z napędem na oś tylną. Ma to pozytywny wpływ na wartość sił prowadzenia bocznego. Passat W8 jedzie jak po szynach.
Inżynierowie Volkswagena ograniczyli elektronicznie maksymalną prędkość pojazdu do 250 km/h. Limuzyna z manualną skrzynią biegów przyspiesza od 0-100 km/h w 6,5 sekundy, a wersja Variant w 6,8 sekundy. Modele z automatyczną skrzynią biegów prędkość 100 km/h uzyskują odpowiednio w czasie 7,8 i 8,1 sekundy.
Średnie zużycie paliwa, przy zachowaniu najsurowszych europejskich norm emisji spalin EU4, wynosi dla limuzyny 13,1 l/100 km (przy obu rodzajach skrzyń biegów), a dla wersji kombi 13,2 l/100 km.