Nowość: Range Rover Sport. Wiemy o nim wszystko
Na salonie motoryzacyjnym w Nowym Jorku zadebiutował właśnie całkowicie nowy Range Rover Sport. Samochód trafi do sprzedaży w trzecim kwartale bieżącego roku.
Auto zaprojektowano od podstaw - dzięki temu, w stosunku do poprzednika, niektóre odmiany mogą się pochwalić masą niższą aż o 420 kg! Tak znaczna redukcja możliwa była głównie dzięki nowej płycie podłogowej i elementom zawieszenia wykonanym ze stopów lekkich.
Nowy Range Rover Sport jest o 62 mm dłuższy od swego protoplasty - przy długości 4,85 m jest jednak krótszy od większości sedanów segmentu "E", co - przynajmniej w teorii - ułatwiać ma manewrowanie. Znacznie większy rozstaw osi (o 178 mm) przyniósł więcej przestrzeni na nogi i ułatwił dostęp do tylnych foteli.
W stosunku do zwykłego Range Rovera nowy Sport jest krótszy o 14,9 cm i niższy o 5,5 cm. Różnica w wadze to 45 kg na korzyść modelu Sport.
Zawieszenie pneumatyczne piątej generacji zapewnia 185 mm zakres ruchu karoserii, od najniższego ustawienia (-50 mm, dla łatwego wsiadania oraz wysiadania) do standardowej wysokości off-road. Zakres pracy zawieszenia to aż 260 mm z przodu i 270 mm z tył.
Dostępne będą dwa rodzaje stałego napędu 4WD. Pierwszy wykorzystuje skrzynię rozdzielczą oferując stały napęd z podziałem momentu 50/50 i możliwość 100-procentowej blokady centralnego dyferencjału. Alternatywny system przeniesienia napędu jest lżejszy o 18 kg i wykorzystuje dyferencjał typu Torsen, który automatycznie przekazuje moment obrotowy na półoś z większą przyczepnością, współpracując z systemami kontroli trakcji.
W początkowym okresie produkcji, nowy Range Rover Sport dostępny będzie z czterema jednostkami napędowymi - dwiema benzynowymi (doładowanymi kompresorem - 5,0 l. V8 o mocy 510 KM oraz 3,0 l. V6 340 KM) i dwiema z zapłonem samoczynnym (3,0 l. TDV6 258KM i 3,0 l. SDV6 292KM). W późniejszym czasie paleta jednostek napędowych powiększy się o silnik 4,4 l. SDV8 o mocy 340 KM. Samochód dostępny będzie również z napędem hybrydowym.
Range Rover Sport trafi do sprzedaży w trzecim kwartale 2013 roku i będzie dostępny w 169 krajach świata. Przypominamy, że od debiutu poprzedniego modelu (w 2005 roku) klientów znalazło aż 380 tys. egzemplarzy. Jak myślicie, czy nowy Range Rover Sport powtórzy ten wynik?