Nowa Toyota Prius. Znamy dane techniczne
Toyota opublikowała dane techniczne zupełnie nowego Priusa, którego pierwsze zdjęcia pojawiły się już w zeszłym miesiącu. Co, tym razem, przygotowali dla nabywców japońscy inżynierowie?
Przypominamy, że zaprojektowane od podstaw auto mierzy teraz 4,54 m długości (+60 mm) i 1,76 m szerokości (+15 mm). O 20 mm - do 1,47 m - zmniejszyła się wysokość karoserii. Mimo wykorzystania nowej platformy TNGA nie zdecydowano się na zwiększenie - wynoszącego 2,7 m - rozstawu osi.
W układzie napędowym pierwsze skrzypce gra - znany z poprzednika - benzynowy, czterocylindrowy silnik 1,8 l VVT-i. W jego przypadku konstruktorzy skupili się na przeprojektowaniu układu chłodzenia. Zastosowano dwa obiegi, mały o bardzo niewielkiej pojemności, co pozwala na szybkie uzyskanie optymalnej temperatury pracy. Ten połączony jest jednak z nagrzewnicą, dzięki czemu użytkownicy cieszyć się mogą ciepłem w kabinie już w kilka chwil po uruchomieniu jednostki.
Silnik benzynowy - przy 5200 obr./min - rozwija jedynie 97 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 142 Nm osiąganym przy 3600 obr./min. W połączeniu z minimalizującym tarcia wewnętrzne olejem o obniżonej lepkości i specjalnym kształtem komór spalania, optymalizującym zawirowania mieszanki w cylindrach, wróży to długą i bezproblemową eksploatację. Dla poprawy jakości spalin zwiększono również stopień ich recyrkulacji.
Nowy elektryczny silnik trakcyjny rozwija moc 73 KM. Dzięki znacznym modyfikacjom układu przeniesienia napędu straty spowodowane tarciem ograniczono aż o 20 proc. Zastosowano m.in. zdecydowanie krótszą przekładnię.
Tak, jak we wszystkich poprzednich generacjach Priusa baterie akumulatorów zabudowano w ścianie grodziowej bagażnika. Tym razem zastosowane akumulatory niklowo-metalowe. Sama pojemność kufra to aż 502 l.
Producent w dalszym ciągu milczy na temat osiągów auta. Oficjalna premiera nowej Toyoty Prius zaplanowana została na 28 października, gdy rozpocznie się salon motoryzacyjny w Tokio.