Modus - Renault z Hiszpanii
Dzisiaj w Madrycie zaprezentowano po raz pierwszy produkcyjną wersję nowego renaulta o nazwie Modus. To pierwsza "renówka" w której zastosowano wspólną platformę B Renault-Nissan i pierwszy pojazd tego francuskiego koncernu, którego produkcja odbywać się będzie całkowicie poza granicami Francji.
Produkcja Modusa kryje za sobą kilka interesujących ciekawostek. Np. pociąga za sobą znaczny wzrost intensywności pracy w calej fabryce (w hiszpańskim Valladolid), związanej szczególnie z procesem tłoczenia i pracami blacharskimi. Ilość części używanych do jego produkcji znacznie przewyższa ilość części clio, samochodu montowanego uprzednio w tym samym zakładzie. Związane jest to głównie z jednobryłowa konstrukcja pojazdu i wymaganiami, które musza być spełnione w zakresie bezpieczeństwa.
Większy nakład pracy jest również zauważalny w lakierni. Zwiększa się liczba miejsc wtrysku masy konserwującej we wnękach podwozia i w drzwiach (w sumie 92 punkty, podczas gdy w Clio bylo ich 18). Dzięki tej technologii Modus jest objęty 12-letnia gwarancja antykorozyjna, podobnie jak cala gama samochodów Renault.
Ponadto zwiększa się ilość możliwych kombinacji: pomimo ze Valladolid jest jedynym miejscem montażu Modus'a: produkowane są tam wszystkie wersje, w tym także pojazdy z kierownica po prawej stronie. Ilosść wersji, jest dużo większa niż w przypadku Clio. Modus oferuje bardzo szeroka gamę wersji, podobnie jak Mégane II i Clio Génération 2004. Klient ma dużą swobodę w wyborze pojazdu dopasowanego do jego potrzeb. Różnorodność oferty opiera się na trzech kryteriach. Są to: wystrój wnętrza, poziom wyposażenia i silnik. Możliwość produkowania wszelkich typów pojazdów pozwala dostosować ofertę do każdego rynku w zakresie produktu i ceny.
Przy produkcji Modusa Renault wykorzystuje po raz pierwszy wspólna platformę B Renault-Nissan, która tym samym jako pierwsza platforma jest jednocześnie użytkowana przez obu partnerów Sojuszu Renault-Nissan. Na tej platformie powstaje również następca Renault Clio.
Platforma ta, powstała w 1999 r. po raz pierwszy została wykorzystana przez Nissana w 2002 r. do produkcji samochodów March i Cube, przeznaczonych na rynek japoński.
Od stycznia 2003 r. Nissan wykorzystuje platformę B do produkcji Micry, produkowanej w fabryce Nissana w Sunderland (w Wielkiej Brytanii) i przeznaczonej na rynek europejski. Według prognoz sięgających roku 2006 obie firmy będą produkować każdego roku na platformie B niemal 1,7 milionów samochodów.
Platforma ta gwarantuje bardzo dobry poziom produkcji i pozostawia znaczna swobodę działaniom pozwalającym udoskonalić poszczególne samochody zgodnie z ich dokumentacja.
Inwestycje wykonane do celów produkcji Modus'a w fabryce w Valladolid wynoszą prawie 300 mln euro. 240 mln euro zainwestowano w firmach dostawców, w celu wytwarzania części niezbędnych do produkcji Modus'a.
Produkcja Renault w Hiszpanii stanowi niemal jedna czwarta całkowitej produkcji grupy Renault w 2003 r. Firma Renault wyprodukowała tutaj w 2003 r. 550 tys. pojazdów (18,1 % produkcji samochodów w Hiszpanii) i tym samym jest jednym z głównych krajowych producentów samochodów. Dwie fabryki grupy znajdują się wśród czterech najlepszych w Europie pod względem wydajności fabryk samochodów. Fabryka w Palencji jest jedna z trzech fabryk Renault mających siedzibę w Europie, które produkują Mégane II (pozostałe to Douai we Francji i Bursa w Turcji). Fabryka w Valladolid zajmuje się produkcja samochodów segmentu B (małe samochody), podobnie jak Flins we Francji i Novo Mesto w Słowenii.
Renault produkuje w Hiszpanii również silniki (ok. 950 tys. w 2003 r.) w fabryce w Valladolid i skrzynie biegów (ok. 730 tys.) w fabryce w Sewilli.
W 2003 r. Hiszpania stanowiła trzeci pod względem wysokości sprzedaży rynek modeli Renault na świecie (212 tys. sprzedanych pojazdów), plasując się tuż za Francja i Niemcami. Renault, historyczny lider na rynku, posiada 12,7 % rynku samochodów osobowych i dostawczych.
Tutaj dowiesz się więcej na temat tego samochodu.
Zobacz ostatnie wydanie naszego biuletynu.