Jest impreza!
Fuji Heavy Industries, producent samochodów Subaru, wprowadza na rynek zmodernizowaną wersję Imprezy 2003. Jakie nastąpiły zmiany? Nowa impreza jest bardziej agresywna. Wynika to ze zmiany przedniego zderzaka, formy reflektorów i obniżonej linii błotników.
Nowa forma nadwozia spowodowała też minimalną zmianę wymiarów samochodu - długość samochodu wzrosła do 4.415 mm (+10mm). W wersji sedan zwiększona została również o 10 mm szerokość pojazdu.
Wlot powietrza „intercoolera” w wersjach z turbodoładowaniem pomimo znacznie zwiększonych gabarytów zmniejszył tak opór aerodynamiczny, jak i poziom hałasu przy większych prędkościach. Nowe reflektory przednie o charakterystycznym, powtórzonym w tylnych lampach zespolonych kształcie, zapewniają lepszą widoczność w nocy.
Impreza WRX STI (najliczniej sprzedawany w Polsce model !) została dodatkowo wyposażona w pakiet aerodynamiczny, który w podobnej wersji był dotychczas zarezerwowany dla limitowanej edycji STI Prodrive. Ponadto restylizacji uległo wnętrze tego samochodu, zaopatrzonego w m.in. w mniejszą niż dotychczas kierownicę.
Także Impreza WRX, zyskała na przeprowadzonych zmianach – sportowe fotele „kubełkowe” a także centralnie umieszczony obrotomierz podkreślają charakter tej wersji.
Wszystkie wersje wyposażone zostały w amortyzatory wielozaworowe, których progresywna charakterystyka pozwoliła na jednoczesne poprawienie komfortu na drobnych nierównościach i zwiększenie stabilności przy wykonywaniu sportowych manewrów czy prowadzeniu samochodu z wysokimi prędkościami.
W wersji STI wprowadzono dodatkowe usztywnienia punktów mocowania zawieszenia, mocniejsze stabilizatory oraz skorygowano zgodnie z najnowszymi doświadczeniami rajdowymi geometrię: w efekcie wszystkich tych STI stał się nie tylko nieco bardziej komfortowy, ale jednocześnie jeszcze pewniej prowadzi się we wszystkich praktycznie warunkach drogowych.
Modyfikacja Imprezy WRX objęła także zmianę oprogramowanie silnika oraz montaż nowej turbosprężarki. Efekt to zwiększona do 165 kW (225 KM) moc, oraz przyrost maksymalnego momentu obrotowego do 300 Nm. Jednocześnie zdecydowanie obniżony został zakres obrotów minimalnych, przy których włącza się sprężarka. W efekcie standardowy sprint do 100 km/godz Impreza WRX jest w stanie wykonać w czasie poniżej 6 s !
Nowa impreza została zaopatrzona w nową turbosprężarkę, zmienione oprogramowanie oraz zmodyfikowany układ ssący. W efekcie samochód – pomimo braku zmiany oficjalnie publikowanych parametrów – stał się odczuwalnie bardziej dynamiczny. Szybsza reakcja silnika na zmianę położenia pedału gazu, lepsze przyspieszenie w całym praktycznie zakresie obrotów i zdecydowanie lepsze dynamika przy prędkościach powyżej 200 km/godz to subiektywne odczucia możliwe do stwierdzenia szczególnie przy bezpośrednim porównywaniu obydwu wersji.
Zarówno w wersji WRX jak i STI odczuwalnie lepsza dynamika nie łączy się jednak ze wzrostem zużycia paliwa. Samochody te z pewnością nie są kupowane ze względów ekonomicznych, lecz obniżenie tego parametru o średnio 1l / 100km z pewnością nie spotka się z krytyką.
Impreza WRX STI zostanie wprowadzona na rynek w marcu 2003. Ponieważ produkcja ze stycznia 2003 jest już wykupiona, terminy realizacji zamówień (w zależności od koloru karoserii) wynoszą aktualnie od 2 do 5 miesięcy.
W tym samym terminie wprowadzone zostaną na rynek także wersje WRX i GX (na zamówienie indywidualne). Także w przypadku wersji WRX, szczególnie z praktycznym nadwoziem kombi (dostępna homologacja ciężarowa) trzeba się liczyć koniecznością nieco dłuższych terminów realizacji zamówień.
Cena Imprezy WRX STI to 46.000 Euro, wersja WRX kosztuje 36.000 Euro (limuzyna) i 38.000 Euro (kombi). Cena podstawowowej 125 – konnej wersji Imprezy GX to 25.000 Euro.