Honda Clarity Fuel Cell. To auto zmieni świat?

Wodorowej Toyocie Mirai przybędzie wkrótce groźny konkurent. Na salonie w Tokio Honda zaprezentowała właśnie produkcyjną wersję modelu Clarity Fuel Cell.

Honda Clarity Fuel Cell
Honda Clarity Fuel CellInformacja prasowa (moto)

Samochód trafić ma na rodzimy rynek w początku przyszłego roku. Następnie model pojawi się też na wybranych rynkach Starego Kontynentu.

Honda Clarity Fuel Cell

Honda Clarity Fuel Cell 
Honda Clarity Fuel Cell 
Honda Clarity Fuel Cell 
Honda Clarity Fuel Cell 
Honda Clarity Fuel Cell 
Honda Clarity Fuel Cell 

Honda Clarity Fuel Cell mierzy 4895 mm długości, 1875 mm szerokości i 1475 mm wysokości. W kabinie przewidziano miejsce dla pięciu dorosłych osób.

Wymiary baterii ogniw paliwowych i układu napędowego udało się zredukować do rozmiarów silnika benzynowego V6 o podobnej mocy. Opracowane przez Hondę kanałowe separatory falowego przepływu wodoru są bardziej zaawansowane niż kiedykolwiek przedtem, a ogniwa posiadają teraz wyższą wydajność i smuklejszy kształt, dzięki zmniejszeniu grubości każdej celi o 1 mm (czyli o 20 proc.).

Wszystkie te usprawnienia pozwoliły zmniejszyć rozmiary baterii ogniw paliwowych o 1/3 w stosunku do ogniw użytych zaledwie kilka lat temu w modelu FCX Clarity. Gęstość wytwarzanej energii zwiększyła się aż o 60 proc. do 3,1 kW/l. Nadmiar energii wytwarzanej w ogniwach magazynowany jest w akumulatorze litowo-jonowym.

Źródłem napędu jest elektryczny silnik trakcyjny o mocy 177 KM. Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu (dostępnemu już od najniższych obrotów) i wysokiej prędkości obrotowej konstruktorzy mogli zrezygnować ze stosowania skrzyni biegów.

Wodór niezbędny do pracy ogniw przechowywany jest w wysokociśnieniowym zbiorniku pod ciśnieniem aż 70 MPa. W połączeniu z wydajnym układem przeniesienia napędu Clarity Fuel Cell może pochwalić się zasięgiem ponad 700 kilometrów. To o 1/3 więcej, niż w przypadku Toyoty Mirai. Tankowanie wodoru do pełna trwa około trzech minut.

Warto przypomnieć, że to właśnie Honda jest prawdziwym pionierem w zakresie ogniw paliwowych. Pierwsze napędzane w ten sposób auto japońskiej marki - Honda FCX - zaprezentowano już w 1999 roku! W 2003 roku pierwsze egzemplarze korzystające z ogniw paliwowych oferowane były japońskim klientom na zasadzie leasingu.

Honda Clarity Fuel CellInformacja prasowa (moto)
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas