EQC. "Mercedes wśród samochodów elektrycznych"
Mercedes zaprezentował swój pierwszy pojazd elektryczny. Zgodnie z zapowiedziami, pojazd będzie nazywał się EQC. Niemiecka firma już wcześniej ogłosiła, że elektryczne samochody będzie sprzedawaał pod marką EQ, a skrót ten ma pochodzić od słów "Electric Intelligence".
EQC, zgodnie z zapowiedziami marki, ma być "mercedesem wśród samochodów elektrycznych". Pojazd napędzany jest dwoma silnikami elektrycznymi umieszczonymi przy osiach, o łącznej mocy 300 kW (408 KM), które zapewniają napęd wszystkich kół.
Silniki pełnią nieco inne role. Przednie zoptymalizowano tak, by zapewnić jak największą efektywność pod niskim i średnim obciążeniem, natomiast tylny silnik ma gwarantować wysokie osiągi. Razem obie jednostki napędowe są w stanie wygenerować 300 kW i 765 Nm momentu obrotowego.
To wystarcza, by EQC rozpędzał się do 100 km/h w 5,1 s. Prędkość maksymalna została zaś ograniczona do 180 km/h.
Silniki czerpią energię z litowo-jonowych baterii o pojemności 80 kWh, ich masa wynosi 650 kg. Standardowo EQC wyposażony jest w chłodzoną wodą pokładową ładowarkę (OBC) o mocy 7,4 kW, którą można podłączyć zarówno do domowej sieci elektrycznej, jak i publicznych stacji szybkiego ładowania. Gdy stacja dysponuje odpowiednią mocą (do 110 kW) możliwe jest naładowanie baterii o 10 do 80 proc. w około 40 minut.
Zgodnie ze starą normą pomiaru zużycia paliwa NEDC, samochód ma mieć zasięg przekraczający 450 km, można się więc spodziewać realnego na poziomie 300 km, chociaż zasięg będzie się mocno różnił w zależności od sposobu jazdy oraz wybranego trybu. A do dyspozycji kierowcy jest ich kilka: Comfort, Eco, Max Range, Sport oraz Individual.
W niektórych trybach kierowca będzie mógł za pomocą łopatek przy kierownicy sterować poziomem rekuperacji, ponadto pedał gazu będzie w sposób haptyczny (dotykowy) przypominał kierowcy, że celem nadrzędnym jest oszczędzanie energii. W najwyższym trybie rekuperacji sterowanie samochodem ograniczy się właściwie do naciskania i puszczania pedału gazu, w większości sytuacji drogowych auto będzie tak mocno zwalniało, ładując przy tym baterie, że nie będzie konieczności używania hamulca.
EQC ma 476 cm długości i 188 cm szerokości, wysokość o 162 cm, z kolei rozstaw osi wynosi 287 cm. Pojemność bagażnika to około 500 kg. Masa własna pojazdu to około 2425 kg, ładowność przekracza 500 kg. Samochód klasyfikowany jest jako crossover.
W EQC zastosowanie znajdzie system infotainment o nazwie MBUX (Mercedes Benz User Experience), który wyposażony będzie wiele funkcji specyficznych dla samochodów elektrycznych.
Mercedes EQC zostanie zaprezentowany oficjalnie na salonie paryskim na początku października. Do salonów ma trafić w połowie przyszłego roku.