Drogowa wersja Arrinery na salonie w Poznaniu
W Poznaniu trwają właśnie największe w Polsce targi motoryzacyjne. Na imprezie nie mogło zabraknąć raczkującego, polskiego producenta "supersamochodów" - firmy Arrinera.
Na stoisku marki zobaczyć można dwa modele - przygotowany do procesu homologacji samochód drogowy Hussarya 33 i jeden z egzemplarzy wyścigowego modelu Hussarya GT3.
Pojazd drogowy, blisko spokrewniony z modelem wyczynowym, to wg producenta "konstrukcja całkowicie własna", bazująca na ramie przestrzennej, z poszyciem wykonanym z kompozytów karbonowo-kewlarowych . Podobnie jak wyścigowa Arrinera Hussarya GT3, auto napędzane jest wolnossącym silnikiem V8 produkcji General Motors, umieszczonym centralnie.
To już trzecia wersja rozwojowa polskiego superauta. Samochód ma aktywne rozwiązania z zakresu aerodynamiki oraz systemy elektroniczne zaprojektowane przez zespół z Politechniki Warszawskiej pod kierunkiem profesora Janusza Piechny.
Statyczna prezentacja Arrienry Hussarya GT3 odbyła się w Birmingham w styczniu 2016 roku. W maju tego samego roku samochód przeszedł pierwsze testy na torze badawczym w Bruntingthorpe, by następnie - jako pierwszy polski samochód w historii - wystąpić w czerwcu na Festival of Speed w Goodwood.
Jesienią rozpoczęto próby dwóch kolejnych prototypów, kontynuowane po zakończeniu sezonu zimowego w Wielkiej Brytanii. Prezentowany w Poznaniu egzemplarz to samochód, który uczestniczył w testach na torach Silverstone, Donington Park, Snetterton oraz Blyton Park jeszcze na kilka tygodni przed transportem do Polski.
Głównym kierowcą testowym Arrinery jest 58-letni zawodnik ze Szkocji, Anthony Reid - mistrz serii BTCC (2004) i British GT Championship (2011). W testach polskiego samochodu uczestniczył też Nick Heidfeld, były kierowca Formuły 1, obecnie zawodnik Mahindra Racing w Formule E. Niemiec miał okazję jeździć wyścigową Arrinerą na trasie rozgrywanego od 1905 roku wyścigu górskiego w Shelsley Walsh.
Poniżej prezentujemy specyfikacje prezentowanych w Poznaniu modeli.
Drogowa wersja samochodu Arrinera Hussarya:
- Silniki General Motors V8 z serii LT o mocach od 460 do 650 KM
- Skrzynia biegów Cima przenosząca moment oborowy 900 Nm
- Aktywna aerodynamika składająca się z 5 niezależnie sterowanych przez komputer sekcji aerodynamicznych wraz z wyborem trybu jazdy "Road" lub "Race".
- Nadwozie z włókna węglowego i kevlaru z widoczną strukturą
- Autorski system trzech ekranów odpowiedzialny za wyświetlanie najważniejszych dla kierowcy danych.
- Autorski system Arrinera Body Control Module (ABCM) - jest to centralny systemem zarządzający elektroniką w całym samochodzie.
- System klimatyzacji zaprojektowany od postaw łącznie z elektroniką i oprogramowaniem, sterowany za pomocą ekranu dotykowego.
- MobileEye - system pozwalający na wykrywanie pieszych, rowerzystów, znaków oraz przeszkód
- Unikalny lakier o nazwie "Kalahari sunset" opracowany specjalnie dla wersji drogowej przez firmę PPG.
- Nowe luksusowe wnętrze, w którym dominuje włókno węglowe, aluminium i skóra.
- Własnej konstrukcji światła Bi-LED.
- System monitoringu temperatur w 8 najważniejszych sekcjach samochodu.
Wyścigowa Arrinera Hussarya GT3:
- Silnik V8 z serii LS o mocy ponad 500KM
- Wyścigowa, sekwencyjna skrzynia biegów Hewland LLS, z możliwością zmiany biegów przy kierownicy.
- Rama przestrzenna wykonana ze stali lotniczej BS4 T51, Homologowana wg norm FIA ze specjalnymi elementami energochłonnymi.
- Nadwozie oraz elementy aerodynamiki wykonane z kompozytów włókna węglowego oraz Kevlaru, wyścigowy system oświetlenia LED, pneumatyczny system air-jack
- Efektywna aerodynamika opracowana przy udziale Politechniki Warszawskiej.
- Dedykowane przednie i tylne zawieszenie wielowahaczowe z amortyzatorami w układzie pushrod, czterofunkcyjna regulacja zawieszenia, amortyzatory oraz sprężyny marki Öhlins
- Wnętrze wykonane na zamówienie, zgodne z przepisami FIA, dostosowane do systemów HANS fotel Corbeau z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa. Bazowa cena zakupu wersji wyścigowej to 229 000 dolarów amerykańskich (przy odbiorze z fabryki).