BMW X4 M i BMW X3 M z mocą nawet 510 KM!
Producent z Bawarii zaprezentował wreszcie wyczekiwane przez fanów nowe auta spod znaku BMW Motorsport - X3 M i X4 M.
Usportowione modele poznamy po błyszczących, czarnych dodatkach. W fortepianowej czerni wykończono m.in.: obudowy lusterek, nerki osłony chłodnicy czy charakterystyczne otwory wentylacyjne w przednich błotnikach. Samochody otrzymały ponadto osłony progowe z katalogu BMW Motorsport, tylny spoiler (w przypadku X3 M - spoiler dachowy) i gruntownie przestylizowane zderzaki. Przedni ma powiększone wloty powietrza. BMW deklaruje, że układy smarowania i chłodzenia silnika przystosowane zostały do torowej eksploatacji.
Cechą charakterystyczną modeli X3 M i X4 M są 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich (opony 255/45). Wzmocnione odmiany - Competition - mogą pochwalić się większymi, 21-calowymi kołami (265/45) i zmodyfikowanym układem wydechowym. Lista opcji obejmuje m.in. pakiet carbon z wykonanymi z włókien węglowych osłonami lusterek i listwami dekoracyjnymi wlotów powietrza.
W kabinie na nabywcę czekają np.: elektroniczne zegary BMW M, sportowa kierownica z łopatkami do zmiany biegów czy sportowe - elektrycznie regulowane - fotele wykończone skórą. W standardzie otrzymamy też zestaw nawigacji satelitarnej.
Pod maskę trafił zaprojektowany od podstaw, rzędowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności 2993 cm3. Wykorzystująca dwie turbosprężarki o zmiennej geometrii (Twin Power Turbo), zmienny czas otwarcia zaworów i podwójny system Vanos (zmienne fazy rozrządu zaworów ssących i wydechowych) jednostka w podstawowej wersji generuje moc 480 KM (6250 obr./min) i maksymalny moment obrotowy 600 Nm (w zakresie 2600-5600 obr./min). Wzmocnione odmiany - Competition - mogą się pochwalić mocą 510 KM (6250 obr./min) i momentem obrotowym 600 Nm (w zakresie 2600-5950 obr./min). O odpowiednie brzmienie dba aktywny układ wydechowy wyposażony w sterowane klapy.
W układzie przeniesienia napędu pracuje ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów M Steptronic. Moc przenoszona jest na wszystkie koła za pośrednictwem standardowego układu xDrive. Korzystając z przycisku wyboru trybu jazdy kierowca może jednak wymusić przenoszenie całości momentu obrotowego na tylne koła. Standard obejmuje m.in. aktywny tylny dyferencjał i układ Dynamic Stability Control. Nad precyzją prowadzenia czuwa zaprojektowane od podstaw zawieszenie z aktywnymi amortyzatorami.
Jak to wszystko przekłada się na osiągi? Podstawowe odmiany - BMW X3 M oraz BMW X4 M - przyspieszają do 100 km/h w 4,2 s i rozpędza się do 250 km/h. Po zdjęciu elektronicznej blokady (opcjonalny pakiet M Driver) prędkość maksymalna wzrasta do 280 km/h. Wzmocnione wersje Competition na sprint do 100 km/h potrzebują 4,1 s. Prędkość maksymalna (z pakietem M Driver) wzrasta do 285 km/h.
Ceny i dokładna specyfikacja każdego z modeli pozostają tajemnicą. Ich produkcja rozpocznie się w kwietniu, w amerykańskiej fabryce BMW w Spartanburgu w Karolinie Południowej.
PR