Audi e-tron. Najważniejszy model w historii marki?
Audi rozpoczyna elektryczną ofensywę. Po latach przygotowań firma z Ingolstadt zaprezentowała właśnie produkcyjną wersję modelu e-tron.
Samochód segmentu suv mierzy nieco ponad 4,9 m długości, 1,93 m szerokości i 1,66 m wysokości. Rozstaw osi to 2,92 m. Dzięki umieszczeniu baterii akumulatorów pod podłogą kabiny auto może się też pochwalić rekordową pojemnością przestrzeni bagażowej. Kufer Audi e-tron mieści pakunki o objętości aż 660 l.
W kabinie znajdziemy m.in. stację multimedialną MMI navigation plus, w skład której standardowo wchodzą hotspot Wi-Fi oraz moduł transmisji danych w standardzie LTE Advanced. Standardowy system asystenta wydajności promuje ekonomiczny styl jazdy wyświetlając prognozy i uruchamiając automatyczną rekuperację. Jeśli klient wybierze adaptacyjnego asystenta jazdy, system może też samodzielnie (np. w oparciu o dane z nawigacji i licznych czujników monitorujących otoczenie) wyhamowywać lub przyspieszać pojazd.
Same akumulatory składają się z 36 modułów rozmieszczonych w dwóch poziomach. Cała bateria mierzy 2,28 m długości, 1,63 m szerokości i 0,34 m wysokości. System działa pod napięciem 396 Voltów i ma pojemność 95 kWh. To zapewniać ma autu zasięg około 400 km.
Za napęd odpowiadają dwa elektryczne silniki trakcyjne - po jednym na każdą z osi. Sumaryczna moc układu napędowego to okolo 300 kW (408 KM). Kierowca ma do dyspozycji maksymalny moment obrotowy przeszło 660 Nm! Dzięki niemu sprint do 100 km/h zajmować ma około 5,7 s. Prędkość maksymalna Audi e-tron to ok. 200 km/h (producent nie potwierdził jeszcze dokładnej europejskiej specyfikacji).
Audi podkreśla niezwykłą sprawność systemu rekuperacji energii. Silniki trakcyjne, które w trybie żeglowania generują prąd działając jak alternatory, odpowiadają nawet za 1/3 maksymalnego zasięgu. Ogromną rolę przykładano też do aerodynamiki.
Produkcyjny model - na życzenie klienta - może być pozbawiony klasycznych lusterek zewnętrznych. Zamiast nich montowane są wówczas, umieszczone w minimalistycznych gondolach, kamery.
Na prezentacji w San Francisco przedstawiciele firmy z Ingolstadt mocno akcentowali "czystość" projektu. Audi e-tron zjeżdża z taśmy produkcyjnej neutralnej pod względem emisji CO2 fabryki Audi w Brukseli. Pierwsze dostawy do klientów w Polsce rozpoczną się na początku 2019 roku. Ceny modelu na rodzimym, niemieckim, rynku startują z pułapu 79 900 euro, co w przeliczeniu na złotówki daje kwotę blisko 343 tys. zł.