AGTZ Twin Tail to dwa auta w jednym. Debiutuje polsko-włoski super samochód
Jak mawiał klasyk - spodziewaj się niespodziewanego. Polski kolekcjoner i sprzedawca nietuzinkowych aut - La Squadra, przy współpracy z włoskim studiem projektowym Zagato, stworzył sportowy samochód inspirowany ikonicznym GT. AGTZ Twin Tail to historia dwóch wyścigowych wariantów Alpine A220, zamknięta w jednym, modyfikowalnym nadwoziu. Powstanie tylko 19 sztuk, a cena zwala z nóg.
Na słuch o sportowym, polskim samochodzie, wiele osób dostanie dreszczy. Nic w tym dziwnego, ponieważ naród Polski ma za sobą już jedno podejście, które zakończyło się fiaskiem. Tym jednak razem będzie inaczej, bowiem nie mówimy o obietnicach, a o gotowym produkcie. Owocem współpracy polskiego kolekcjonera i sprzedawcy nietuzinkowych aut La Squadra, z włoskim studiem projektowym Zagato, jest super samochód o wyjątkowej konstrukcji. Co o nim wiemy?
AGTZ Twin Tail powstawał w kompletnej tajemnicy, ale już dziś jest gotowy, by usłyszał o nim cały świat. To wyjątkowe GT, będące wspólnym dziełem La Squadry i Zagato, opowiada tragiczną historię modelu Alpine A220, sportowej ikony z 1968 roku, która nigdy nie odniosła tak wielkiego sukcesu, na jaki zasługiwała. Po 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1969 roku, narodził się koncepcja, którą po 55 latach na nowo opowiada polsko-włoski projekt.
Inspiracją dla modelu AGTZ Twin Tail był egzemplarz z numerem seryjnym 1731, który po długim boju w Le Mans został poddany niecodziennej modyfikacji. Długi “ogon" A220 został skrócony o całe 30 cm, co narodziło w nim nowy potencjał i kompetencje, które miały przełożyć się na sukcesy na krętych i technicznych torach oraz górskich szlakach. Zwycięstwa i sukcesy nadeszły błyskawicznie, jednak ta kariera nie doczekała się kolejnych tomów. To jeden z głównych powodów, dla którego tę historię na nowo chce napisać La Squadra i Zagato.
AGTZ Twin Tail to samochód o dwóch twarzach, ponieważ to opowieść o A220 przed i po transformacji. Współczesność nie toleruje kompromisów, dlatego AGTZ to dwa auta w jednym - właściciel będzie mógł sam zdecydować, jaką wersją nadwozia wyjedzie na drogi. Tym sposobem wersja Longtail po odłączeniu tyłu zmienia się w wariant Shorttail. Jedna lepiej sprawdzi się na szybkim torze, druga na krętym i technicznym odcinku.
Samochód nie powstał jednak od czystej kartki. Bazą dla AGTZ Twin Tail jest Alpine A110, współczesny, lekki, sportowy samochód z silnikiem umieszczonym centralnie. Obecnie pod maską zwykłego A110 pracuje benzynowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,8 litra, który w topowym wydaniu generuje moc 300 KM i 320 Nm momentu obrotowego. Przy masie własnej, przekraczającej ledwo 1100 kg, wyposażony w szybką, 7-stopniową skrzynię, A110 przyspiesza do pierwszej "setki" w 4,5 sekundy.
Nie oznacza to jednak, że takimi samymi osiągami pochwali się limitowane do zaledwie 19 sztuk AGTZ Twin Tail, bowiem na tę chwilę o jednostce mającej znaleźć się za plecami kierowcy nic nie wiadomo. Wiemy natomiast, że lista chętnych szybko się zapełnia, a cena modelu zaczyna się od poziomu ok. 2,8 mln złotych (650 tys. Euro).
Promocję polsko-włoskiego sportowca od La Squadry i Zagato zapoczątkuje pokaz dwóch klasycznych A220 w konfiguracjach Longtail oraz Shorttail podczas konkursu elegancji "The I.C.E", który odbędzie się w dniach 23-24 lutego 2024 r. W Saint Mortiz w Szwajcarii. Następnie w maju, nad jeziorem Como we Włoszech, odbędzie się pierwsza publiczna premiera modelu AGTZ Twin Tail. Dostawy pierwszych egzemplarzy do klientów rozpoczną się jesienią – w październiku tego roku.