575M Maranello w Genewie
6 lutego, wraz z prezentacją nowego bolidu F1 Ferrari pokazało we włoskim Maranello swój najnowszy samochód GT - model 575M Maranello. Jest to kolejna generacja sukcesora 550 Maranello. Liczba 575 w jego nazwie oznacza powiększoną pojemność silnika z 5500 do 5750 ccm, co równocześnie zaowocowało większą mocą i wyższym momentem obrotowym. Literka "M" oznacza natomiast modyfikacje, podkreślając fakt, że każdy element pojazdu został przeprojektowany. Najważniejszą jednak nowością, jest skrzynia biegów o rodowodzie F1, która po raz pierwszy znalazła zastosowanie w 12-cylindrowym samochodzie Ferrari. Światowa premiera modelu 575M Maranello odbędzie się już niebawem na salonie samochodowym w Genewie.
W dziedzinie stylistyki nadwozia podjęto decyzję, żeby zachować czystą i cenioną linię modelu 550, która podkreśla przynależność pojazdu do tradycji Ferrari. Najważniejsze modyfikacje dotknęły tych elementów nadwozia, które bezpośrednio związane są z układem napędowym auta. W tym celu zmieniono kształt oraz wielkość wlotów powietrza do silnika oraz działanie przedniego spoilera. Modyfikacjom uległy też przednie reflektory i koła.
Wnętrze 575M Maranello zostało gruntownie przeprojektowane, aby stało się jeszcze bardziej sportowe i funkcjonalne. Bardzo ważne było bowiem utrzymanie wraz ze wzrostem mocy i prędkości pełnej kontroli kierowcy nad pojazdem. 12-cylindrowy silnik osiąga moc 515 KM przy 7250 obr/min i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 588,6 Nm przy 5250 obr/min. Z jednostką współpracuje elektro-hydrauliczna przekładnia, taka, jaką wykorzystuje się w bolidach Formuły 1. Zamontowano ją w tylnej części pojazdu, aby zapewnić jak najszybszą reakcję i temperaturę odpowiednią do właściwego działania. Nowoczesna skrzynia biegów znalazła swe zastosowanie w modelu 575M Maranello z racji tego, aby przyspieszyć dokonywanie przełożeń.
Za doskonałą przyczepność samochodu do nawierzchni odpowiada nowe zawieszenie, które automatycznie dopasowuje się do warunków jazdy. Jest ono oparte na systemie niezależnie kontrolowanych amortyzatorów przy wszystkich czterech kołach pojazdu. System jest w stanie samodzielnie dobrać właściwą wysokość i sztywność zawieszenia w zależności od preferencji kierowcy, który ma do dyspozycji dwa tryby pracy układu jezdnego: Sport, odpowiedzialny za sportową jazdę i zwiększający przyczepność oraz Comfort, który lepiej wytłumia nierówności na drodze i poprawia komfort jazdy.
System hamulcowy również musiał zostać zmodyfikowany, biorąc pod uwagę większe możliwości silnika. W tej dziedzinie usprawniono systemy ABS i ASR, które teraz działają precyzyjniej i szybciej reagują na decyzje kierowcy. Ze względów bezpieczeństwa przednie koła zostały wyposażone w elektroniczne czujniki kontrolujące ciśnienie w oponach.
Dane techniczne Ferrari 575M Maranello:
Długość: 4.550 mm
Szerokość: 1.935 mm
Wysokość: 1.277 mm
Rozstaw osi: 2.500 mm
Rozstaw kół przednich: 1.632 mm
Rozstaw kół tylnych: 1.586 mm
Waga: 1.730 kg
Pojemność baku paliwa: 105 litrów
Opony z przodu: 255/40 ZR18
Opony z tyłu: 295/35 ZR18
Tarcze hamulcowe z przodu: 330x32 mm
Tarcze hamulcowe z tyłu: 310x28 mm
Silnik:
Liczba cylindrów: 12 w układzie V pod kątem 65 stopni
Pojemność: 5748 ccm
Moc maksymalna: 515 KM (379 kW) przy 7250 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 588,6 Nm przy 5250 obr/min
Prędkość maksymalna: 325 km/h
Przyspieszenia z manualną przekładnią:
0-100 km/h: 4,25 s.
0-400 m: 12,3 s.
0-1000 m: 22 s.
Przyspieszenia z przekładnią F1:
0-100 km/h: 4,2 s.
0-400 m: 12,25 s.
0-1000 m: 21,9 s.
Zdjęcia, które zrobił reporter INTERIA.PL w halach genewskiego salonu znajdziesz w naszej GALERII.