USA: obsługa systemów multimedialnych może być niebezpieczna

Północnoamerykańska organizacja ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego (NHTSA) apeluje o ograniczenie funkcjonalności samochodowych systemów multimedialnych. Powód? Ich obsługa rozprasza kierowcę podczas jazdy.

NHTSA postuluje wyłączenie podczas jazdy dostęp do aplikacji społecznościowych.
NHTSA postuluje wyłączenie podczas jazdy dostęp do aplikacji społecznościowych.Mercedes

NHTSA sugeruje producentom aut, by ograniczyć funkcjonalność pokładowych multimediów, gdy samochód znajduje się w ruchu. Dotyczy to np. aplikacji takich jak Twitter czy Facebook.

Przygotowane przez organizację opracowanie wskazuje, że czynności wizualno-manulane związane z obsługą ekranów dotykowych podczas jazdy zwiększają ryzyko wypadku trzy razy bardziej niż rozmowa przez telefon komórkowy bez zestawu głośnomówiącego.

W związku z tym przedstawiciele NHTSA postulują, by w trakcie prowadzenia kierowca nie mógł korzystać z funkcji wprowadzania ręcznego tekstu, przeglądania internetu, połączeń wideo czy mediów społecznościowych - wszystko po to, by nie musiał odrywać wzroku od drogi na dłużej niż 2 sekundy. W badaniach pojawia się również zalecenie, by dłuższe operacje, takie jak ustawienie celu w nawigacji, jednorazowo trwały maksymalnie 12 sekund. Dostało się również systemom obsługi głosowej - według amerykańskich ekspertów dyktowanie SMS-a rozprasza uwagę kierowcy tak samo jak ręczne pisanie wiadomości z telefonem w dłoni. Dowiodły tego wewnętrzne testy aplikacji firmy Apple i Google.Producenci samochodów nie popierają nowych zaleceń. Według organizacji AAM, zrzeszającej m.in. koncerny GM i Toyota, takie podejście zachęci kierowców do korzystania z urządzeń zewnętrznych, a do 98 proc. wypadków spowodowanych rozproszeniem uwagi dochodzi z powodów innych niż pokładowe systemy multimedialne. Przedstawiciele AAM utrzymują, że wspomniane funkcjonalności powinny być aktywne przy niewielkich prędkościach.

Wytyczne NHTSA mają być wprowadzone w nowych autach sprzedawanych w USA za trzy lata.

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas