Trzecia generacja Mazdy 6 bez tajemnic
29 sierpnia, podczas salonu samochodowego w Moskwie, Mazda zaprezentowała kolejne wcielenie "szóstki"
Drapieżne spojrzenie, głębokie przetłoczenia, łukowata linia dachu - zwiewne linie Mazdy nawiązują do stylizacji znanej z modelu CX-5. Oba modele łączy również dopracowana aerodynamika. Współczynnik oporu powietrza "szóstki" w wersji sedan wynosi zaledwie 0,26.
Nowy model urósł we wszystkich kierunkach. Jego nadwozie mierzy 486,5 cm długości (+11 cm), 184 cm szerokości (+4,5 cm) i 145 cm wysokości (+1 cm). Rozstaw osi to 283 cm (+10,5 cm). Przednią oś przesunięto względem słupka A aż o 10 cm do przodu, co zaowocowało krótszym przednim zwisem karoserii i lepszą widocznością...
...a także dodatkową przestrzenią w kabinie. Z przodu wnętrze na wysokości ramion jest o 2 cm szersze niż w poprzedniczce, z tyłu zaś wygospodarowano dodatkowe 4,3 cm na wysokości kolan. O 6 cm dłuższy jest tylny podłokietnik, o 2 cm wydłużono siedzisko, a o 3,3 cm - oparcie kanapy. Z 519 do 483 l zmalała natomiast pojemność bagażnika.
Nowa "szóstka" to drugi po CX-5 model zaopatrzony w rodzinę technologii SKYACTIV i pierwszy uzbrojony w system i-ELOOP - układ odzyskiwania energii podczas hamowania z kondensatorem. Zgromadzona w nim energia posłuży do zasilania urządzeń elektrycznych (świateł, nagłośnienia, klimatyzacji). Na rynku rosyjskim i-ELOOP będzie montowany do wersji z silnikiem 2.5.
Dzięki szerszemu zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, sztywność skrętna nadwozia Mazdy wzrosła o 30 proc. Pod blaszanym płaszczem kryje się zawieszenie z kolumnami MacPhersona z przodu i konstrukcją wielowahaczową z tyłu oraz układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem. Niższa jest masa własna samochodu - w przypadku wersji sedan z silnikiem 2.0 wynosi 1340 kg. Porównywalna poprzedniczka ważyła 1370 kg.
Co pod maską? Na rynku rosyjskim dostępne będą dwie wolnossące jednostki benzynowe z rodziny SKYACTIV-G. Słabsza z nich może współpracować z 6-stopniową skrzynią ręczną lub 6-biegowym automatem, a mocniejsza jest standardowo połączona z przekładnią automatyczną. Dwulitrowy silnik generuje moc 150 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr./min. Mocniejszy motor o pojemności 2,5 litra osiąga moc 200 KM przy 5700 obr./min oraz maksymalny moment 256 Nm przy 3250 obr./min.
Zależnie od wersji, lista wyposażenia nowej "szóstki" obejmie system i-stop, wyłączający silnik podczas postoju, asystent hamowania SCBS i pasa ruchu LDWS, układ monitorowania "martwej strefy" RVM czy skrętne reflektory ksenonowe AFS.
Pierwsze egzemplarze trzeciej generacji Mazdy 6 trafią do salonów pod koniec br.
Marcin Sobolewski