Nowy silnik 4.0 V8 biturbo AMG
Mercedes-AMG prezentuje jednostkę 4.0 V8 biturbo, która trafi pod maskę sportowego modelu GT. Silnik osiąga moc do 510 KM i maksymalny moment obrotowy do 650 Nm.
Nowa jednostka AMG o pojemności 4 litrów (dokładnie 3982 ccm - to m.in. rezultat stawek podatkowych obowiązujących w Chinach) jest wspomagana dwiema turbosprężarkami, które nie są montowane na zewnątrz, ale pomiędzy rozwidlonymi głowicami. Maksymalne ciśnienie doładowania wynosi 1,2 bara. Pozostałe kluczowe parametry: moc 510 KM przy 6250 obr./min i maksymalny moment obrotowy 650 Nm w zakresie 1750-4750 obr./min.
Zastosowanie układu smarowania z suchą miską olejową pozwoliło zamontować silnik aż o 55 mm niżej, a co za tym idzie - obniżyć środek ciężkości. Przy okazji, takie rozwiązanie zapewnia optymalne smarowanie nawet w szybko pokonywanych zakrętach. W trosce o niższą masę własną, dolną część miski i zewnętrzny zbiornik oleju wykonano z plastiku. Nowy motor AMG jest zresztą najlżejszy w swoim segmencie - bez płynów waży 209 kg.
Jednostka o wewnętrznym oznaczeniu M178 jest zasilana bezpośrednim wtryskiem z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami. Jej konstrukcja jest zbliżona do 2-litrowego silnika turbo AMG z modeli kompaktowych. Obie konstrukcje mają ten sam stosunek średnicy cylindra do skoku tłoka, odpowiadający za ich wysokoobrotową naturę (maksymalne obroty: 7200 obr./min). M178 spełnia normę emisji spalin Euro 6, a jego średnie zużycie paliwa ma plasować się znacznie poniżej 10 l/100 km.
Aluminiowa skrzynia korbowa jest wytwarzana w procesie odlewania w formach piaskowych, co zapewnia jej ekstremalną wytrzymałość przy utrzymaniu niewielkiej masy własnej. Tuleje cylindrowe pokrywa powłoka NANOSLIDE®, dwa razy twardsza od konwencjonalnych tulei żeliwnych. Ponadto, nowy motor otrzymał kute tłoki wraz z niskooporowymi pierścieniami, redukującymi zużycie paliwa i oleju, a jego tuleje cylindrowe są obrabiane dopiero po zamontowaniu, co pozwala wyeliminować zniekształcenia.
Z myślą o maksymalnej odporności termicznej i skuteczniejszym odprowadzaniu ciepła głowice 4-litrowej jednostki V8 biturbo wykonano ze stopu cyrkonu. Każda z nich ma cztery zawory na cylinder. Wałek rozrządu jest regulowany zarówno po stronie zaworów dolotowych, jak i wydechowych. Jednostka wyróżnia się też zastosowaniem intercoolera powietrze/woda, pompą wody napędzaną łańcuchem rozrządu (mniejsza utrata mocy), niektórymi przewodami układu smarowania i chłodzenia wykonanymi z aluminium (niższa masa), aktywnymi poduszkami silnika (lepsza dynamika jazdy), dwumasowym kołem z wahadłem odśrodkowym, pozwalającym eliminować drgania, oraz funkcją ECO start/stop.
Inżynierowie AMG zastosowali też znany z innych modeli sportowy wydech z aktywnymi klapami, których położenie jest dostosowane do programu działania skrzyni biegów i prędkości obrotowej silnika. W rezultacie dźwięk z wydechu może być bardziej komfortowy, "zrelaksowany" (klapy zamknięte), lub głęboki, basowy (klapy otwarte).
Za projekt i montaż jednostki odpowiadają zakłady AMG w Affalterbach. Jako pierwszy otrzyma ją sportowy model GT, którego premiera odbędzie się jesienią (więcej informacji: ramka z prawej). W przyszłości najprawdopodobniej silnik trafi również pod maskę m.in. najmocniejszej klasy C AMG.
msob