Nowości Porsche w Detroit: Cayenne Turbo S i 911 Targa 4 GTS
W tym roku największym rynkiem Porsche po raz pierwszy zapewne staną się Chiny, ale w ubiegłym były to (jeszcze) Stany Zjednoczone. I właśnie tam, podczas salonu samochodowego w Detroit, zaprezentowano dwie nowe odmiany modeli Cayenne i 911.
Cayenne Turbo S dołącza do gamy odświeżonego w ubiegłym roku Cayenne. Najmocniejsza odmiana sportowego SUV-a otrzymała m.in. 21-calowe felgi z 911 Turbo, lakierowane na czarno elementy ozdobne przedniego pasa i skórzaną tapicerkę w kolorze czarno-kremowym. Pod maską pracuje zmodernizowany, benzynowy silnik V8 o pojemności 4,8 litra - wyposażono go w turbosprężarki zintegrowane z kolektorami wydechowymi. Moc jednostki wzrosła z 550 do 570 KM, a maksymalny moment obrotowy - z 750 do 800 Nm. W efekcie poprawie uległy również osiągi. Cayenne Turbo S przyspiesza teraz do 100 km/h w 4,1 s (o 0,4 s szybciej niż poprzednik) i osiąga prędkość maksymalną 284 km/h. Porsche podkreśla, że to obecnie najszybszy SUV świata - Północną Pętlę toru Nuerburgring przejeżdża w ciągu 7 min, 59 s i 74 setnych, czyli szybciej niż dotychczasowy posiadacz tego tytułu, Range Rover SVR (8 min i 14 s; więcej informacji).
Model został wyposażony w aktywny napęd na obie, system kontroli przechyłów i układ Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus; selektywnie przyhamowuje tylne koła w zakrętach), a także w ceramiczno-kompozytowe hamulce. Z przodu zastosowano tarcze o średnicy 420 mm i 10-tłoczkowe zaciski, a z tyłu - 370-milimetrowe tarcze oraz 4-tłoczkowe zaciski.
Nowe Porsche Cayenne Turbo S trafi do sprzedaży (początkowo na rynku niemieckim) w drugim kwartale br. Jego ceny w ojczyźnie będą startować od 166 696 euro.
Poza mocarnym SUV-em Porsche zaprezentowało kolejny wariant modelu 911 Targa - 4 GTS. To forma uczczenia 50. urodziny pierwszej Targi. Podobnie jak inne "911" z serii GTS, auto wyróżnia się m.in. agresywniej stylizowanym przednim zderzakiem, lampami o przyciemnianych kloszach oraz poszerzonymi o 22 mm tylnymi błotnikami, charakterystycznymi dla odmian z napędem na obie osie. Mieszczą się pod nimi rozstawione o 10 mm szerzej koła. Porsche 911 Targa 4 GTS otrzymało także 20-calowe obręcze z centralną śrubą mocującą, aktywne zawieszenie PASM, sportowy wydech, a w kabinie - mocniej wyprofilowane fotele obite alcantarą, materiałem o połowę lżejszym od skóry.
Do napędu GTS-a służy 3,8-litrowy bokser, podkręcony do 430 KM i 440 Nm. Tyle wystarczy, by Targa z przekładnią PDK przyspieszała od 0 do 100 km/h w 4,1 s, a jej prędkość maksymalna przekraczała barierę 300 km/h. Porsche podkreśla, że jednostka spala tyle samo paliwa, co 400-konna 911 Targa 4S - średnio od 9,2 do 10,0 l/100 km, zależnie od rodzaju skrzyni biegów.
Samochód trafić ma na rodzimy, niemiecki rynek na początku marca. Ceny zaczynać się będą od 137 422 euro.
msob