Nowa Toyota Prius od środka
Wiosną do salonów Toyoty w Polsce trafiła czwarta generacja modelu Prius. Nowy samochód zwraca już z daleka dynamiczną sylwetką, a z bliska jest jeszcze ciekawszy.
Korzystając z egzemplarza auta specjalnie przygotowanego do szkolenia pracowników, dr inż. Andrzej Szałek z Akademii Toyoty i Lexusa Toyota Motor Poland prezentuje innowacje wprowadzone w Priusie IV generacji, dzięki czemu mamy możliwość zobaczyć rzeczy zwykle niewidoczne dla użytkownika.
Przez przekroje zaglądamy w zakamarki nadwozia. Dzięki zastosowaniu większej liczby elementów ze stali o wysokiej wytrzymałości oraz większej liczby spawów, ma ono sztywność o 60% większą, niż w poprzedniej generacji modelu. Wykorzystanie stali o wytrzymałości 980 MPa i większej wzrosło w nowym modelu z 3 do 19 procent, a spawy wykonano techniką laserową. Do zwiększenia sztywności nadwozia przyczyniła się także optymalizacja konstrukcji z użyciem struktur o kształcie pierścieniowym.
Większa sztywność nadwozia w połączeniu z niezależnym zawieszeniem kół przedniej i tylnej osi zapewniają bardzo dobre własności jezdne, co można odczuć zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów.
Radykalnie zmodernizowano napęd hybrydowy, który dzięki rozwiązaniom Toyoty może pracować w trybie równoległym, szeregowym, szeregowo-równoległym oraz czysto elektrycznym. Efektem udoskonalenia charakterystyki układu napędowego jest duże przyspieszenie w zakresie średnich obciążeń, najczęściej wykorzystywanych podczas jazdy.
Hybrydowa jednostka napędowa Priusa zyskała nowy silnik spalinowy o najwyższej w świecie sprawności cieplnej wśród jednostek benzynowych wynoszącej 40 procent. Udoskonalono także układ elektryczny, a przede wszystkim jego serce - falownik, o 20 procent zmniejszając straty energii. Nowy falownik jest przy tym o 1/3 mniejszy od poprzedniego, co pozwoliło przenieść akumulator 12 V z bagażnika do komory silnika, powiększając pojemność kufra.
W Priusie IV zastosowano wysokonapięciowy akumulator trakcyjny o nowej konstrukcji, dzięki której jest on w stanie w jednostce czasu przyjąć lub oddać o 30 procent więcej energii. Jest także mniejszy o 10 procent, co umożliwiło umieszczenie go pod tylnymi siedzeniami i powiększenie przestrzeni bagażowej.
Od nowa skonstruowano także układ przekładni. Planetarną przekładnię redukcyjną elektrycznego silnika napędowego zastąpiono przekładnią walcową, która ma o 20 procent mniejsze opory wewnętrzne, a jednocześnie jest o 6 procent lżejsza i krótsza o 5 cm, co zwiększa wydajność układu napędowego na przednią oś.
Każdy element nowego Priusa został skonstruowany od podstaw, dzięki czemu auto jest bardziej funkcjonalne i komfortowe, a także ma niskie zużycie paliwa. Oprócz udoskonalonego układu napędowego przyczynia się do tego również dopracowane pod względem aerodynamicznym nadwozie o wyjątkowo niskim współczynniku oporu powietrza Cx równym 0,24.
Deklarowane przez producenta średnie zużycie paliwa to 3,6 litra na 100 km. I nie są to czcze przechwałki - podczas rozegranego w Małopolsce tegorocznego dziennikarskiego rajdu Toyota Economy Race zwycięska załoga uzyskała średnie spalanie tylko 2,807 l/100 km!