Motoprzegląd tygodnia: 24.11.2013 r.
Rozpoczynamy na Magazynauto nowy, cykliczny przegląd krótkich wiadomości motoryzacyjnych dla tych, którzy nie mają czasu na regularne śledzenie branżowych serwisów internetowych i prasy.
Parada premier w Tokio i Los Angeles
Trwają targi motoryzacyjne w Tokio i Los Angeles (a także podobna impreza w Kantonie, jednak o mniejszej skali). W USA debiutuje m.in. Porsche Macan, Subaru WRX i Jaguar F-Type Coupe, Mercedes przedstawia pożegnalną edycję SLS-a i zapowiada kompaktowego SUV-a z logo AMG - GLA 45 AMG, a Nissan prezentuje w Tokio 600-konnego GT-R-a Nismo.
Japończycy stawiają na downsizing
Podczas salonu samochodowego w Tokio trzej japońscy producenci - Toyota, Subaru i Honda - ogłosili plany wprowadzenia nowych, turbodoładowanych jednostek benzynowych o niewielkiej pojemności, popularnych już w autach europejskich. Toyota potwierdziła zapowiedzi premiery 2-litrowego silnika, który posłuży do napędu modeli Lexusa, a Subaru zaprezentowało prototypowe kombi Levorg z 1,6-litrową jednostką turbo o mocy 170 KM. Rodzinę nowych, turbodoładowanych agregatów 3- i 4-cylindrowych ma zamiar wprowadzić również Honda (więcej informacji).
Serce nowego NSX-a z podwójnym turbo
Tuż przed salonem samochodowym w Tokio Honda zaprezentowała makietę układu napędowego nowego NSX-a, który ma trafić do sprzedaży w 2015 roku. Będzie się on składał z trzech silników elektrycznych, benzynowej jednostki V6, przekładni dwusprzęgłowej i akumulatorów litowo-jonowych. V-szóstka nie będzie jednak wolnossąca, jak wcześniej deklarowano, ale podwójnie turbodoładowana.
SLS AMG Black Series na Ringu
Tuż przed ogłoszeniem zakończenia produkcji modelu SLS AMG ujawniono informację o czasie, w jakim wersja Black Series pokonała Północną Pętlę toru Nuerburgring. Wynik 7 minut, 25 sekund i 67 setnych jest lepszy od uzyskanego przez Ferrari 458 Italię czy McLarena MP4-12C. Mercedes SLS AMG Black Series napędzany jest wolnossącą, widlastą "ósemką" o mocy 671 KM.
918 Spyder z lepszymi osiągami
Tuż przed rozpoczęciem dostaw pierwszych egzemplarzy 918 Spyder przedstawiciele Porsche ujawnili, że model ma jeszcze lepsze osiągi od zapowiadanych. Po uzbrojeniu w pakiet Weissach przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 2,6 s (wcześniej: 2,8 s), od 0 do 200 km/h - w 7,2 s (zamiast 7,7 s), a od 0 do 300 km/h - w 19,9 s (zamiast 22 s). Korzystając wyłącznie z silników elektrycznych, "setkę" można osiągnąć w czasie 6,1 s, o 0,7 s szybciej niż wcześniej zakładano. Przypomnijmy, że Porsche 918 Spyder to 880-konna hybryda o wydłużonym zasięgu.
Mercedes inwestuje w Chinach
Koncern Daimler, właściciel marki Mercedes, odkupił za 625 mln euro 12 proc. udziałów w chińskiej firmie BAIC Motors. Niemcy chcą skuteczniej wykorzystywać potencjał, jaki drzemie w tamtejszym rynku nowych aut. Współpraca z BAIC Motors ma pomóc Mercedesowi odzyskać tytuł najpopularniejszej marki premium na świecie (obecnie wyprzedzają go BMW i Audi).
Mazda: "nie" dla coupe z Wanklem
Masamichi Kogai, który w czerwcu br. został szefem Mazdy, wyklucza (przynajmniej na razie) rynkowy powrót sportowego auta napędzanego silnikiem Wankla. Jeszcze w sierpniu br. przedstawiciel północnoamerykańskiego oddziału marki deklarował, że taki samochód może trafić na rynek w 2015 roku, a jego budowę uda się sfinansować dzięki sukcesowi nowych modeli Mazdy z rodziny Skyactiv. Kogai zdementował jednak te informacje i stwierdził, że Japończycy musieliby rocznie produkować minimum 100 tys. aut z jednostką Wankla. Dla niszowego coupe to bariera raczej nie do pokonania. Niewykluczone jednak, że w przyszłości konstrukcja Felixa Wankla znajdzie zastosowanie w popularniejszych modelach, może ona bowiem pracować na różnych paliwach.
Fiesta 1.0 EcoBoost ze skrzynią PowerShift
Ford wprowadził do polskiej ofertę Fiestę z 3-cylindrową jednostką benzynową 1.0 EcoBoost i dwusprzęgłową przekładnią zautomatyzowaną PowerShift o 6 przełożeniach. Ceny modelu startują od 60 500 zł za 3-drzwiowy egzemplarz w wersji Trend o mocy 100 KM; porównywalny wariant z wolnossącym silnikiem benzynowym 1.6 Duratec (105 KM) i tą samą przekładnią jest o 1100 zł tańszy. Od podanych cen należy teraz odliczyć jednak 6600 zł - tyle wynosi rabat, jaki Ford udziela na Fiestę w ramach wyprzedaży rocznika.
Lexus najmniej zawodny w USA
W tegorocznym raporcie niezawodności Consumer Reports - przygotowanym na podstawie ankiet wypełnionych przez 1,1 mln amerykańskich kierowców - zwyciężył Lexus, za którym uplasowała się Toyota, a dalej - Acura, Audi, Mazda, Infiniti, Volvo i Honda. W drugiej dziesiątce znalazły się m.in.: Mercedes, Porsche, BMW, Kia i Chevrolet. Najgorzej wypadły samochody Cadillaca, Lincolna, Forda i Mini. Badanie obejmuje modele, które oceniło minimum 100 użytkowników. Z tego względu raport nie uwzględnia aut Fiata, Jaguara, Land Rovera, Mitsubishi i Tesli. Biorąc pod uwagę renomę Consumer Reports, największej organizacji konsumenckiej na świecie, wyniki raportu mogą zaszkodzić sprzedaży niektórych modeli - np. hybrydowego Forda C-Maxa, który w USA zaczął poważnie konkurować z Toyotą Prius. Kluczowym problemem zgłaszanym przez kierowców jest nadmiar elektroniki i problemy z obsługą multimediów.
Fiat chce produkować Jeepy w Chinach
Fiat chce rozpocząć w Chinach produkcję Jeepa Cherokee w ramach współpracy z lokalnym producentem samochodów, firmą Guangzhou Automobile - donosi Bloomberg. SUV miałby powstawać w zakładach w Changsha, które obecnie wytwarzają kompaktowego sedana Viaggio. Sprzedaje się on znacznie poniżej oczekiwań (w tym roku prawdopodobnie nabywców znajdzie 40 zamiast zakładanych 100 tys. sztuk). Montaż Cherokee miałby ruszyć w 2015 roku; szanse na sukces modelu zwiększa rozpoznawalność marki Jeep w Państwie Środka - to pierwszy zagraniczny producent, który zaoferował Chińczykom swoje samochody, obecny tam od 1980 roku.
Tymczasem Fiat zaprezentował w Kantonie 5-drzwiową odmianę Viaggio o nazwie Ottimo. Nie wiadomo jednak, czy model - który mógłby zastąpić w Europie wiekowe Bravo - trafi na inne rynki.
Plany Mitsubishi na lata 2014-2016
Mitsubishi ogłosiło średnioterminowy plan biznesowy o nazwie "Nowy etap 2016", obowiązujący w latach finansowych 2014-2016 (czyli od 1 kwietnia 2014 roku do 31 marca 2017 r.). Zakłada on m.in. redukcję liczby modeli z 18 do 13 (szczególnie przez eliminację aut regionalnych i starszych generacji), ograniczenie liczby wykorzystywanych platform z 9 do 7, wprowadzenie nowych generacji modeli L200, Pajero i ASX, zwiększenie sprzedaży na rynkach wschodzących oraz zwiększenie efektywności fabryki w stanie Illinois w USA, która wytwarza obecnie ASX-a sprzedawanego w Ameryce Północnej, Rosji i na Bliskim Wschodzie. Przypomnijmy, że mimo trudnych warunków biznesowych (klęski żywiołowe w Japonii, wysoki kurs jena) Mitsubishi zdołało w roku fiskalnym 2012 wypracować godziwe zyski, a w bieżącym roku kondycja koncernu ma być jeszcze lepsza.
Skoda przyspiesza
Skoda osiągnęła w październiku rekordowy wynik sprzedaży - 83,8 tys. aut (+8 proc. r/r), m.in. dzięki wprowadzeniu odnowionych modeli Superb i Yeti oraz popularności nowej Octavii. W efekcie Czechom udało się zmniejszyć tegoroczny spadek popularności - od stycznia do października br. Skoda sprzedała na świecie 768,7 tys. aut, o 3 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2012. Po pierwszych dziewięciu miesiącach br. spadek ten wynosił 5 proc. Nadzieje na dalsze wzrosty budzi rynkowa premiera Rapida Spaceback oraz rychłe wprowadzenie Octavii w Chinach.
10 tys. Maserati z Turynu
Zakłady Maserati w Turynie opuścił 10-tysięczny samochód tej marki. W należącej niegdyś do Bertone fabryce od stycznia br. powstaje limuzyna Quattroporte, a od kilku tygodni również mniejsze Ghibli. Z uwagi na ponadprzeciętną popularność obu modeli zakłady pracują na dwie zmiany i mogą wytwarzać do 140 aut dziennie. Przypomnijmy, że od stycznia do września br. Maserati sprzedało na świecie 22,7 tys. samochodów, ponad trzykrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2012. Głównym rynkiem zbytu dla flagowego Quattroporte są Chiny. Co ciekawe, 40 proc. nabywców modelu z Państwa Środka to kobiety; w Europie i USA wskaźnik ten nie przekracza 5 proc.
Ferrari ze stabilną sprzedażą
Zgodnie z polityką szefa Ferrari, Luki di Montezemolo, włoska marka nie zabiega o szczególną popularność - w ciągu trzech pierwszych kwartałów br. jej auta znalazły 5264 nabywców, o trzech mniej niż w analogicznym okresie 2012. Wzrosty odnotowano m.in. w USA (1627 szt., +8 proc.), na Bliskim Wschodzie (382 szt., +40 proc.) i w Wielkiej Brytanii (580 szt., +15 proc.), a spadki - w Niemczech (520 egz., -3 proc.), w Chinach (427 szt., -25 proc.) oraz we Włoszech (145 egz., -50 proc.). Utrzymanie sprzedaży w ryzach ma gwarantować maszynom z Maranello kolekcjonerską wartość. Wyższe przychody zapewnia Ferrari program personalizacji nowych aut oraz zyski z restaurowania samochodów zabytkowych.
Powrót "kratek"?
W przyszłym roku zmienią się zasady odliczania VAT-u od samochodów osobowych. Jak poinformował resort finansów, zmiany mają być kompleksowe i zostaną uchwalone po uzyskaniu zgody instytucji unijnych. Zdaniem ekspertów oznacza to, że od 1 stycznia aż do chwili wejścia w życie nowych zmian będzie możliwe 100-proc. odliczenie VAT-u od aut "z kratką".
Sprawdzimy dane o pojeździe przed jego zakupem
W ramach zmian w kodeksie drogowym powstanie serwis internetowy, w którym będzie można przed zakupem używanego pojazdu sprawdzić jego historię, m.in. daty rejestracji oraz informacje o tym, czy nie jest kradziony. W celu uzyskania danych ma wystarczyć podanie numeru nadwozia (VIN), daty pierwszej rejestracji oraz numeru rejestracyjnego pojazdu. Usługa będzie bezpłatna. Obecnie takie informacje mogą być udostępnianie jedynie uprawnionym do tego instytucjom oraz właścicielowi auta. Podobne rozwiązania z powodzeniem funkcjonują m.in. w Wielkiej Brytanii i Szwecji. Serwis może ruszyć w połowie przyszłego roku. Z czasem baza ma się wzbogacić o historię wypadków oraz przebiegi odnotowane podczas okresowych badań technicznych.
Koniec z nadużywaniem kart parkingowych dla niepełnosprawnych
Prezydent podpisał nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, mającą na celu wyeliminowanie przypadków nieuprawnionego korzystania z kart parkingowych dla niepełnosprawnych. Według resortu infrastruktury w Polsce wydano ich już 650 tys., a większość używana jest w sposób nieuprawniony (np. posługiwanie się kartami osób zmarłych). Po zmianach przepisów liczba ta ma spaść do około 180 tys. Karty będą przysługiwały osobom o znacznym albo umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, mającym znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się, na okres nie dłuższy niż 5 lat. Placówki obsługujące osoby niepełnosprawne otrzymają karty parkingowe na okres 3 lat. Od 2016 roku ma zacząć funkcjonować centralna ewidencja kart parkingowych. Ustawa zakłada także kary za nieuprawnione wykorzystywanie karty parkingowej dla osób niepełnosprawnych (do 2000 zł). Nowe przepisy zaczną obowiązywać po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
***
Zapraszamy do komentowania i zgłaszania uwag oraz tematów, o jakich chcielibyście przeczytać na łamach Magazynauto.
Marcin Sobolewski