Japończycy zadrwili z konkurencji."Benzynowy diesel" ewenementem!

Producenci dostosowują swoją ofertę do nowej europejskiej normy emisji spalin Euro 6d-Temp. Ta, w pełnym zakresie, obowiązywać ma od 1 września 2019 roku. Na czym polegają zmiany?

article cover
Informacja prasowa (moto)

Jak już informowaliśmy, parametry emisji i zużycia paliwa według normy Euro 6d-Temp określane są zgodnie z nowym cyklem WLTP (światowa zharmonizowana procedura testów pojazdów lekkich). Cykl testowy WLTP, wprowadzono w miejsce stosowanego do niedawna cyklu NEDC (Nowy Europejski Cykl Jazdy).

Zmiana ma na celu bardziej realistyczne odzwierciedlanie rzeczywistych przebiegów i emisji poprzez uwzględnienie takich parametrów, jak: masa pojazdu, temperatura otoczenia, ciśnienie powietrza w oponach i opory toczenia. Ponadto cykl testowy WLTP trwa dłużej niż NEDC i odbywa się przy wyższych prędkościach przeciętnych i maksymalnych. Podobnie jak NEDC, cykl WLTP wykonywany jest na stanowisku doświadczalnym, co umożliwia dokonywanie natychmiastowych porównań pomiędzy różnymi pojazdami. Ponadto, norma Euro 6d-Temp obejmuje testy RDE (Real Driving Emissions - emisje podczas rzeczywistej jazdy), które uwzględniają emisje szkodliwych substancji w gazach spalinowych uwalniane w rzeczywistym ruchu drogowym.

Norma Euro 6d-Temp obowiązuje od dnia 1 września 2017 dla zatwierdzeń typu nowych pojazdów i ma zastosowanie względem wszystkich nowych rejestracji, jakie nastąpią od dnia 1 września 2019 roku.

O pełnej zgodności aktualnej oferty z Euro 6d-Temp poinformowała właśnie Mazda. Japończycy po raz kolejny dowiedli swojego kunsztu w budowie jednostek napędowych. W większości przypadków wdało im się spełnić wyśrubowane normy bez korzystania ze skomplikowanych urządzeń oczyszczających gazy spalinowe, jak chociażby filtr cząstek stałych do silników benzynowych, po który sięga właśnie większość europejskich producentów!

Przykładowo - silniki benzynowe SKYACTIV-G z bezpośrednim wtryskiem paliwa (DI) o pojemnościach skokowych: 1,5, 2,0 oraz 2,5 litra spełniają normę Euro 6d-Temp, nie korzystając z filtrów cząstek stałych. Mazda zdołała dostosować jednostki napędowe tak, by zmieścić się w limitach emisji cząstek stałych wyłącznie metodą modyfikacji samych silników.

W przypadku silników wysokoprężnych jednostka SKYACTIV-D 2.2 nie przekracza limitów rzeczywistej emisji tlenków azotu, określonych normą Euro 6d-Temp, dzięki wyposażeniu w system SCR (selektywnej redukcji katalitycznej). Z kolei w nowym silniku SKYACTIV-D 1.8 do tego celu wystarcza katalizator zasobnikowy NOX.

Silniki benzynowe SKYACTIV-G to ewenement na rynku. Ich konstrukcja odznacza się bardzo wysokim stopniem sprężania (stąd często określa się je "benzynowymi dieslami") i specjalną geometrią komór spalania. Cechy te zapewniają im wyjątkową wydajność i jednocześnie czystość procesu spalania. Zamiast wyposażania tych jednostek w filtr cząstek stałych, producent był w stanie znacznie ograniczyć poziom emisji cząstek - problem typowy dla wielu silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa - poprzez zwiększenie ciśnienia wtrysku i odpowiednią modyfikację kształtu tłoka, jak również zapewnienie odpowiednich warunków przepływu w komorach spalania.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas