Frankfurt 2013 - 420-konna Toyota Yaris we Frankfurcie
Stoisko Toyoty podczas wrześniowego salonu we Frankfurcie będzie poświęcone technologii i produktom hybrydowym. Jedną z gwiazd będzie prototypowy Yaris Hybrid-R z zespołem napędowym o mocy 420 KM.
Pod maską koncepcyjnej Toyoty Yaris Hybrid-R znajdzie się turbodoładowana jednostka o pojemności 1,6 l oraz dwa silniki elektryczne, odpowiadające za napęd kół tylnej osi. Każdy z silników może przenosić moc na tylne koła niezależnie, dając ten sam efekt co inteligentny dyferencjał. W zależności od profilu zakrętu system może oddać więcej mocy na koło zewnętrzne, zwolnić koło wewnętrzne lub nawet hamować i przyśpieszać oba koła niezależnie.
Moc na koła przednie dostarczana jest przez 4-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 300 KM, opracowany przez Toyota Motorsport GmbH (TMG) zgodnie ze specyfikacją FIA.
Koła tylne napędzają dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 120 KM i konstrukcji identycznej jak w seryjnym Yarisie Hybrid. Każdy z nich może przenosić moc na tylne koła niezależnie, dając ten sam efekt co inteligentny dyferencjał. W zależności od profilu zakrętu system może oddać więcej mocy na koło zewnętrzne, zwolnić koło wewnętrzne lub nawet hamować i przyśpieszać oba koła niezależnie.
Zespół napędowy Yarisa Hybrid-R rozwija maksymalnie moc 420 KM. Identycznie jak w wyczynowym bolidzie TS030, energia odzyskiwana z hamowania jest magazynowana w kondensatorach. W porównaniu do akumulatorów niklowo-metalowych mają one większą gęstość i szybkość przyjmowania oraz oddawania energii. Rozwiązanie to sprawdza się w pojeździe sportowym dostarczając natychmiastowego wzrostu mocy.
W trybie drogowym kondensatory przez 10 sekund oddają moc 40 KM odzyskaną z hamowania. W trybie torowym, w którym odzyskuje się więcej energii z częstszych i bardziej intensywnych hamowań, do dyspozycji jest dodatkowe 120 KM przez 5 sekund.
Toyota Yaris Hybrid-R ma też trzeci, 60-konny silnik elektryczny, który działa jako generator w dwóch możliwych sytuacjach: podczas wytracania prędkości oddaje energię do kondensatora, aby następnie podczas przyspieszania zasilać dwa tylne silniki elektryczne. Ta druga sytuacja będzie miała miejsce tylko w przypadku, gdy moc przekazywana na koła będzie zbyt duża, by przednia oś pojazdu utrzymała przyczepność. Generator zadziała więc jak kontrola trakcji, pozwalając w pełni wykorzystać moc hybrydowego zespołu napędowego.
Źródło: Toyota