Audi A3 Sportback na gaz ziemny
W 2013 roku do sprzedaży trafi napędzane gazem ziemnym Audi A3 Sportback TCNG. Dzięki zastosowaniu lekkich tworzyw, zainstalowane w aucie zbiorniki gazu są o 70 proc. lżejsze od konwencjonalnych.
Ciśnieniowe zbiorniki zostały wykonane z kilku warstw kompozytów - wewnętrzna z tworzywa poliamidowego, środkowa z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) i zewnętrzna, z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym (GRP). Jako środek wiążący włókna CRP i GRP zastosowane żywicę epoksydową. W efekcie każdy ze zbiorników A3 Sportback TCNG jest o ok. 27 kg lżejszy od wykonanego ze stali. Zbiorniki zainstalowano pod podłogą bagażnika. Mogą one pomieścić łącznie ok. osiem kilogramów gazu ziemnego.
Do napędu A3 Sportback TCNG służy zmodernizowana jednostka 1.4 TFSI o mocy 110 KM i maksymalnym momencie obrotowym 200 Nm, przystosowana zarówno do zasilania gazem ziemnym, jak i benzyną. Auto osiąga prędkość maksymalną ponad 190 km/h. Średnie zużycie gazu wynosi 3,6 kg/100 km. Gdy ciśnienie w zbiorniku gazu spadnie poniżej dziesięciu barów, układ zasilania przełącza się samoczynnie na pobór benzyny. W trybie napędu gazowego, samochód może przejechać ponad 400 km, a w razie potrzeby przejedzie dalsze 780 km napędzany benzyną. Dwa wskaźniki na desce rozdzielczej, informują kierowcę o poziomie napełnienia zbiorników.
Podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu swój nowy model z napędem CNG zaprezentuje również Mercedes. Będzie to klasa B 200 Natural Gas Drive.
Marcin Sobolewski, źródło: Audi