Alfa Romeo Giulia GTA wyprzedana
Po prezentacji w maju ubiegłego roku, 500 numerowanych egzemplarzy Alfy Romeo Giulii GTA zostało już wyprzedanych. 6 sztuk z tej limitowanej serii trafi do klientów w Polsce.
Odmiana GTA (oraz jej ekstremalna, dwumiejscowa wariacja GTAm) bazują oczywiście na Giulii Quadrifoglio. Moc podwójnie doładowanego silnika V6 2,9 l została zwiększona z 510 do 540 KM, zmniejszono masę własną (w GTAm o 100 kg), poprawiono aerodynamikę, zmodyfikowano zawieszenie i wprowadzono szereg mniejszych lub większych usprawnień. Wersja GTA wyceniona była na 875 tys. zł, a GTAm na ponad 900 tys. zł.
Ta niezwykłe wcielenia Giulii, były inspirowane Giulią GTA z 1965 roku. Ówczesny zespół wyścigowy Autodelta opracowywał w Balocco model GTA z 1965 r., grupa inżynierów i mechaników pracowała w godzinach nadliczbowych nad projektem, który uczynił z auta prawdziwy samochód "torowy". Podobnie nad projektem pracował obecny zespół, który stworzył aktualną Giulię GTA. Zaangażowani w prace rozwojowe inżynierowie i mechanicy dopracowywali projekt o kryptonimie "Potwór" w tych samych miejscach, w których powstawała Giulia '65. Na cześć tego samego "ducha" GTA nosi dziś tę samą historyczną plakietkę Autodelty. W 1965 roku powstało 500 egzemplarzy Giulii GTA (liczba wymagana do uzyskania homologacji sportowej w kategorii Turismo Group 2) i podobnie teraz, taka sama liczba egzemplarzy była zarezerwowana dla fanów marki.
Na tym jednak podobieństwa się nie kończą. Dotyczą one również technicznej strony projektu. Jeśli chodzi o zmniejszenie masy, w obydwu samochodach zastosowano ultralekkie materiały, z których wykonane są takie elementy, jak: klamki wewnętrznych drzwi, tylne szyby z poliwęglanu i felgi (te ostatnie w GTA z 1965 roku wykonane były ze stopu magnezu, natomiast teraz felgi aluminiowe wyróżniają się specjalnym designem inspirowanym Formułą 1 z pojedynczą centralną śrubą mocującą, zastosowaną po raz pierwszy w sedanie. Na uwagę zasługują lekkie materiały, z których wykonano nadwozie (Peraluman 25 w GTA 1965 i szerokie zastosowanie włókna węglowego w obecnym modelu).
Kolejne podobieństwa dotyczą poprawy aerodynamiki, dzięki zastosowaniu dodatkowych wlotów powietrza w obu modelach. W 1965 roku dziedzina ta nie była jeszcze tak rozwinięta, podczas gdy przy projektowaniu obecnego modelu GTA skorzystano ze współpracy z Sauber Engineering i jej 50-letniego doświadczenia w sportach motorowych. Zespół Sauber Engineering aktywnie uczestniczył w poszczególnych etapach projektowania, prototypowania i produkcji odpowiednich komponentów, korzystając z własnego tunelu aerodynamicznego, jednego z najnowocześniejszych w Europie.
Ostatnie podobieństwo między dwoma modelami polega na wsparciu przy dopracowaniu osiągów udzielonym przez profesjonalistów: kierowców rajdowych, Teodora Zeccoliego i Andreę de Adamicha, którzy odnieśli największe sukcesy za kierownicą pierwszej Giulii GTA oraz dwóch kierowców z zespołu Alfa Romeo Racing ORLEN F1, Antonia Giovinazziego i Kimiego Räikkönena, biorących aktywny udział w sesjach testowych na torze, podczas których udzielili cennych wskazówek dotyczących komponentów aerodynamicznych i właściwości jezdnych pojazdu.
***