Quad dla dziecka to wielka i groźna pułapka...
Wakacje to dobry moment do rozpoczęcia własnej przygody z motoryzacją. Z tego zadania najlepiej wywiązują się popularne motorowery, czyli jednoślady o pojemności silnika do 50 cm3 i prędkości maksymalnej ograniczonej do 45 km/h.
O czym trzeba pamiętać, patrząc na zagadnienie z perspektywy rodzica i ile rzeczywiście kosztować nas będzie jazda naszej pociechy na dwóch kółkach?
Popyt na tego typu pojazdy rośnie wraz z rozpoczęciem "sezonu komunijnego". Rodzice i chrzestni często kupują swoim pociechom motorowery lub niewielkie quady (homologowane jako "czterokołowiec lekki") nie zdając sobie sprawy z faktu, że ich dzieci nie mogą się nimi legalnie poruszać po publicznych drogach. Do prowadzenia tego rodzaju pojazdów niezbędne jest prawo jazdy kategorii AM, a uzyskać je możemy dopiero po skończeniu 14 roku życia. Przed osiągnięciem tego progu wiekowego i zdaniem egzaminu państwowego żadne dziecko nie ma prawa poruszać się skuterem czy quadem po drodze publicznej.
Udostępnienie takiego pojazdu osobie bez uprawnień stanowi wykroczenie. Co więcej, w razie nieszczęścia, rodzicom grozi postępowanie z artykułu 160 Kodeksu karnego. W paragrafie 1. czytamy, że "Kto naraża człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3". Co więcej, paragraf 2. precyzuje: "Jeżeli na sprawcy ciąży obowiązek opieki nad osobą narażoną na niebezpieczeństwo, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5".
Przypominamy, że prawo jazdy AM obowiązuje również dorosłych, którzy uzyskali pełnoletność po 19 stycznia 2013 roku, o ile nie dysponują oni prawem jazdy żadnej innej kategorii. W takim przypadku, by - legalnie - poruszać się po drodze publicznej motorowerem, nie wystarczy być pełnoletnim i legitymować się dowodem osobistym.
Ile kosztuje uzyskanie stosownych uprawnień? Niestety, nie jest tanie. W większości szkół nauki jazdy za sam kurs na prawo jazdy AM zapłacimy około 700 zł. Składa się on z co najmniej z 10 godzin teorii i 10 godzin jazdy. To jednak dopiero początek wydatków. Po zaliczeniu kursu trzeba będzie jeszcze ponieść koszty związane z samym egzaminem (30 zł teoria, 140 zł egzamin praktyczny) oraz uiścić opłatę za wyrobienie samego prawa jazdy (100 zł).
Dopiero taki dokument uprawnia naszą pociechę do legalnego poruszania się po drogach małym motorowerem lub quadem, którego masa nie przekracza 350 kg (w obu przypadkach warunek to silnik o pojemności 50 cm3 i prędkość maksymalna ograniczona do 45 km/h).
Nie można jednak zapominać o wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa. Zanim zezwolimy dziecku na zabawy z motoryzacją trzeba będzie jeszcze zainwestować w odpowiedni ubiór. Absolutne minimum to kask z homologacją (europejska norma ECE R22.05 lub amerykańska DOT), który kosztować będzie od 150 do 300 zł. Kolejne 70-100 zł pochłoną rękawiczki, około 200 zł wydamy na ochraniacze kolan, łokci i ramion.
Nie można też zapominać, że ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych obliguje właściciela motoroweru do wykupienia ubezpieczenia OC. Jest ono na szczęście stosunkowo tanie i mieści się w kwocie od 70 do 100 zł rocznie.
Paweł Rygas