Honda Super Cub C125 wraca po modernizacji

Super Cub - najlepiej sprzedający się na świecie motocykl - powraca do Europy. Zachowuje swój charakter i ponadczasową stylistykę, a napędzany jest silnikiem o pojemności 125 cm3, współpracujący ze skrzynią z półautomatyczną zmianą biegów.

Kluczowym elementem Super Cub od pierwszego modelu jest układ "unit", który optycznie łączy w jedną spójną całość: widelec, kierownicę i owiewki. W pierwowzorze kierownica, ukształtowana tak, aby przypominała skrzydła ptaka, była wabikiem, podnoszącym walory w salonach sprzedaży. Zachowała swój kształt i w nowym Super Cub C125 - ze stalową kierownicą, ukrytą pod zwężającą się epoksydową obudową, na której znalazły się zegary i przełączniki.

Manetki są umieszczone w naturalnej, poręcznej pozycji, co przyczynia się do łatwości z jaką manewruje się motocyklem, a przy okazji zapewnia doskonałą widoczność do przodu i dookoła. Komfort podnosi siedzenie, wykonane z grubszej, bardziej sprężystej pianki poliuretanowej niż wykorzystana w modelu C110, a także jego zwężenie w przedniej części, ułatwiające kierowcy podparcie nogami na postoju.

Reklama

Oświetlenie wykonano w technologii LED, natomiast instrumenty z dwoma zegarami oddzielonymi podwójnymi chromowanymi pierścieniami, uzupełniają ogólny zamysł projektu. Zewnętrzny pierścień tworzą: analogowy prędkościomierz ze wskazówką i kontrolki ostrzegawcze, w wewnętrznym umieszczono dyskretny, cyfrowy wyświetlacz.

Nowoczesnym dodatkiem jest bezkluczykowy system Honda Smart Key. Kluczyk steruje też immobilizerem, będącym dodatkowym element odstraszającym złodziei. Jest wyposażony w funkcję "odpowiedz" (‘answer back’), dzięki której motocykl zamruga światłami po naciśnięciu przycisku, aby ułatwić znalezienie pojazdu na przepełnionym parkingu. Ukłonem w stronę protoplastów serii i historii Hondy jest klasyczne, trójwymiarowe logo ‘Old Wing’ na breloku kluczyka.

Inżynierowie Hondy, pragnąc zachować stonowany charakter Super Cub, ale podnieść parametry do poziomu klasy 125 cm3, obrali jako punkt wyjścia stalową ramę szkieletową modelu C110. Sztywność w okolicach główki ramy i punktów mocowania silnika została odpowiednio dobrana, aby sprostać osiągom silnika o większej pojemności, podczas gdy kierownica i siedzenie są teraz montowane elastycznie. Podnóżki mają również gumowe wstawki.

Masa pojazdu z płynami wynosi 109 kg. Z przodu zastosowano widelec teleskopowy o skoku 100 mm, z tyłu dwa amortyzatory 84 mm, tłumiące nierówności, a 17-calowe aluminiowe koła poprawiają stabilność i precyzję kierowania. Motocykl wyjeżdża na oponach bezdętkowych w rozmiarze 70/90-17 z przodu i 80/90-17 z tyłu. Umieszczona z przodu tarcza o średnicy 220 mm współpracuje z jednotłokowym zaciskiem hamulcowym, tylną oś wyhamowuje bęben o średnicy 130 mm.

Chłodzony powietrzem, dwuzaworowy silnik SOHC z wtryskiem paliwa, o pojemności skokowej 125 cm3 doczekał się metalicznych wykończeń i chromowanych detali, co dodało mu elegancji, ale także kilku wewnętrznych udoskonaleń podnoszących kulturę pracy.

Silnik jest cichszy, dzięki zastosowaniu śrubowej przekładni głównej i bardziej precyzyjnych łożysk wału. Dodano łożyska do bębna wybieraka przekładni, aby ułatwić zmianę biegów; zastosowano gumowe wykończenie dźwigni zmiany biegów (również w celu zmniejszenia hałasu), a nowe tuleje amortyzatora sprzęgła zmniejszają stukanie podczas zmiany biegów.

Moc maksymalną 9,6 KM silnik rozwija przy 7500 obr./min., maksymalny moment obrotowy 10,4 Nm osiąga przy 5000 obr/min. Krzywe mocy i momentu obrotowego są liniowe, z pożądanym wybrzuszeniem w zakresie od średnich do maksymalnych obrotów. Skrzynia biegów manualna 4-biegowa i - zgodnie z tradycją Super Cub - zmiany biegów odbywają się za pośrednictwem automatycznego sprzęgła odśrodkowego, bez potrzeby stosowania dźwigni sprzęgła.

Silnik Super Cub C125 osiąga spalanie 1,5 l/100km, dając zasięg ok. 245 km na jednym zbiorniku, który mieści 3,7 litra paliwa.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy