Afera Volkswagena. O jakie modele chodzi?
Volkswagen oficjalnie poinformował, że silniki z oprogramowaniem, które oszukują system pomiaru emisji spalin to typoszereg EA189. W jakich samochodach stosowano te jednostki?
Amerykańska agencja ochrony środowiska objęła dochodzeniem silniki montowane głównie w Passatach wyprodukowanych w latach 2012-2015. To dotyczy jednak wyłącznie rynku amerykańskiego, na który trafiło około 480 tys. samochodów z silnikami EA189.
Tymczasem Volkswagen ogłosił, że na całym świecie sprzedano około 11 milionów aut napędzanym tym rodzajem silników. Jeździ nimi również wielu Polaków...
Silniki EA189 to czterocylindrowe wysokoprężne jednostki 2.0 TDI z wtryskiem typu common-rail i doładowanime, spełniające normę emisji Euro V. Produkowano je w latach 2009-2015, przy czym od początku tego roku sukcesywnie zastępowano nową rodziną spełniających normę Euro 6 silników EA288. Te ostatnie - zgodnie z oświadczeniem Volkswagena - nie mają nielegalnego oprogramowania.
Silnik 2.0 TDI z lat 2009-2015 stosowany był powszechnie w całej grupie Volkswagena. Można go znaleźć pod maską wielu modeli Audi (np. A3, A4, A5, A6, Q3, Q5, TT), Skody (Octavia, Superb, Yeti), Seata (Leon, Altea, Exeo) oraz samych Volkswagenów (Golf, Jetta, Beetle, Passat, Tiguan, Transporter).
Oczywiście silniki występowały w różnych wariantach mocy i na razie nie można z całą pewnością stwierdzić, że wszystkie zawierają oszukańczy kod.
Warto również dodać, że w Ameryce śledztwo rozszerzono na silniki 3.0 TDI, na razie nie ma jednak dowodów, że również w tym wypadku oszukiwano podczas pomiaru emisji spalin.