Samochody elektryczne

W Polsce można kupić już 42 różne modele elektryczne

​Liczba modeli samochodów z napędem zelektryfikowanym, oferowanych na polskim rynku przekroczyła sto. Średni zasięg aut elektrycznych sięga już 400 km, a ich ceny wynoszą od 80 do 800 tys. zł - wynika z najnowszego Katalogu pojazdów elektrycznych PSPA.

W opublikowanej we wtorek 4. edycji Katalogu pojazdów zelektryfikowanych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych znalazło się 101 modeli, w tym 42 elektryczne i 59 PHEV (hybryd plug-in), oferowanych aktualnie przez koncerny motoryzacyjne na polskim rynku. To ponad dwa razy więcej niż w 2019 r., kiedy pełna oferta dla polskich klientów wynosiła 46 modeli. Przed dwoma laty było ich 35, a w 2017 r. - 33.

"W Polsce dostępne są niemal wszystkie modele BEV i PHEV oferowane na zachodzie Europy. Co ważne, samochody z napędem elektrycznym stają się coraz praktyczniejsze, coraz bardziej komfortowe i dla wielu nabywców mogą stanowić już realną alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych" - ocenia Jan Wiśniewski z PSPA.

Najtańszym samochodem elektrycznym oferowanym w Polsce jest Skoda Citigoe iV, dostępna od 82 tys. zł. Na przeciwnym biegunie znajduje się Porsche Taycan Turbo S, którego ceny rozpoczynają się od 794 tys. zł.

Najtańszą hybrydą plug-in (z możliwością ładowania z gniazdka) w Polsce jest Kia Ceed 1.6 Gdi Plug-in Hybrid w cenie od 128 tys. zł, zaś najdroższą - Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé, za które trzeba zapłacić co najmniej 864 tys zł.

Jak podkreśla PSPA, w ciągu ostatniego roku na rynku zadebiutował szereg modeli elektrycznych i hybrydowych należących do popularnych segmentów rynkowych i oferowanych w stosunkowo atrakcyjnych cenach.

"Elektromobilność, czyli jeden z dominujących trendów we współczesnej motoryzacji, stała się faktem również na polskim rynku. Każdy znaczący producent samochodów oferuje dziś nie tylko hybrydy typu plug-in, ale także pojazdy w pełni elektryczne. Troska o planetę, niskie koszty eksploatacji i komfort podróży wskazują główne powody tego zjawiska" - mówi Krzysztof Leszczyński z Alphabet Polska Fleet Management, partnera tegorocznej edycji Katalogu.

Jeśli chodzi o zasięg, średni zasięg modeli elektrycznych w katalogu to ok. 380 km. Auta o napędzie elektrycznym mają nie tylko coraz bardziej pojemne akumulatory, ale mogą też być ładowane z coraz większą mocą. Porsche Taycan pozwala na uzupełnianie energii z mocą 270 kW, modele Tesli od 170 do 200 kW, zaś Audi e-tron i BMW iX3 - 150 kW.

"Katalog, którego jesteśmy partnerem nieprzerwanie od czterech lat, doskonale ilustruje dynamikę rynku e-mobility. Jako producent stacji ładowania, dokładamy wszelkich starań, aby ta dynamika miała odzwierciedlenie w rozwiązaniach, które oferujemy. W 2021 r. wejdziemy m.in. z własną stacją prądu stałego DC oraz mocami przerobowymi sięgającymi 8 tys. stacji typu wallbox miesięcznie" - mówi Krzysztof Zamożny z firmy Garo Polska.

Reklama
PAP/INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy