Samochody przyszłości zmienią ulice miast
Projektanci kreślą dziś auta, które wyjadą na ulice za kilka-kilkanaście lat. W rozmowach z portalem WysokieNapiecie.pl o tym jak będą wyglądać, kto będzie nimi sterować i jak wpłyną na krajobraz miast opowiada wiceprezes BMW, menadżer z Renault i polscy studenci, nagrodzeni w prestiżowym europejskim konkursie.
- Przyszłość to samochody w 100% elektryczne, autonomiczne i skomunikowane ze światem - bez najmniejszego wahania wylicza Andrzej Gemra, zastępca Dyrektora Renault East ds. Efektywności i Rozwoju Nowych Projektów. Całość spięta z nowoczesnym systemem energetycznym.
Tego samego zdania jest Peter Schwarzenbauer, członek rady dyrektorów Grupy BMW. Schwarzenbauer dodaje do tej wyliczanki jeszcze jeden element - usługi. Na początek, coraz popularniejszy w Polsce, carsharing, czyli wynajem aut na minuty, który ma zastąpić posiadanie własnych czterech kółek, a następnie transport intermodalny - połączenie aut osobowych z komunikacją publiczną - choćby autonomiczne auto (oczywiście elektryczne) zabierające pasażerów spod domu na stację kolejową.
Zmiany o których mówią obaj menadżerowie to już nie koncepcje, tylko konkretne technologie, które systematycznie wdrażają wszyscy najwięksi producenci. U większości z nich systemy autonomicznej jazdy pomagają dziś kierowcy w prowadzeniu auta po autostradzie lub w korku, a więc w stosunkowo łatwym dla komputerów środowisku, choć najbardziej awangardowy z producentów - amerykański Tesla - udostępnia jeszcze bardziej zaawansowane algorytmy, które same prowadzą auto zgodnie z trasą wybraną w nawigacji. Żaden z producentów nie zwalnia jednak jeszcze kierowcy z odpowiedzialności za prowadzenie samochodu, ale do tego jest już blisko.
Autonomiczne auta jeszcze się uczą
- Te technologie są cały czas udoskonalane, ale wciąż nie są tak zaawansowane, aby powierzyć im prowadzenie samochodu w najtrudniejszym środowisku - w mieście, a przecież innowacje technologiczne i elektromobilność najszybciej będzie się rozwijać w dużych miastach - przyznaje w rozmowie z WysokieNapiecie.pl Peter Schwarzenbauer. - Myślę, że na początek całkowicie autonomiczne pojazdy zaczną poruszać się po wybranych strefach amerykańskich miast, gdzie ruch pieszych i rowerzystów jest rzadkością. Po tych doświadczeniach, w ciągu kilkunastu lat, wyjadą na bardziej zatłoczone ulice, choć to wciąż będzie wyzwanie, bo roboty [całkowicie autonomiczne pojazdy - red.] będą się tam spotykać przez pewien czas ze starymi, całkowicie nieinteligentnymi - dodaje wiceprezes BMW.
- Jednak przyszłość transportu to nie tylko roboty, które będą wozić ludzi, ale cały szereg zmian, o których dzisiaj często nie myślimy - dodaje Schwarzenbauer. - Do tej pory całe miasta dostosowywaliśmy do ruchu samochodów, a teraz całkowicie odwracamy to myślenie. To pojazdy dostosują się do potrzeb mieszkańców miast. Autonomiczne pojazdy komunikujące się ze sobą będą oznaczać, że z miast zniknie nie tylko sygnalizacja świetlna, ale nawet większość znaków drogowych. Ulic nie będą już zastawiać zaparkowane samochody, bo pojazdy autonomiczne będą cały czas w ruchu, a jeśli nie będą potrzebne, to będą parkować na obrzeżach. Wielopoziomowe parkingi będą mogły zostać zastąpione przez budynki mieszkalne. Liczba wypadków na drogach znacznie się zmniejszy, a ruch będzie dużo bardziej płynny. Pozbędziemy się spalin i hałasu silników. Samochody elektryczne będą też wspierać systemy energetyczne z rosnącą ilością niesterowalnych źródeł - wylicza.
Mimo wszystko BMW nie żegna się jeszcze z kierownicami w konceptach swoich samochodów. - To decyzja strategiczna. Chcemy pozwolić ludziom wybierać czy chcą prowadzić sami czy oddać sterowanie robotowi - tłumaczy Schwarzenbauer przyznając przy tym, że prawdopodobieństwo, że w ciągu kilku dekad prowadzenie samochodów przez ludzi zostanie zabronione, a po drogach poruszać będą się tylko samochody autonomiczne, jest wysokie.
Salon na kołach
Nowe podejście do transportu widać też już doskonale w Renault Symbioz. - To samochód, który jest przedłużeniem naszego salonu. Komfortową przestrzenią w której, jeżeli tylko zechcemy, oddajemy kierowanie komputerowi, obracamy przednie fotele tyłem do kierunku jazdy, a czas spędzany do tej pory za kierownicą przeznaczymy na rodzinne rozmowy - mówi o koncepcyjnym aucie, które już jeździ po francuskich drogach, Andrzej Gemra z Renault.
Jak tłumaczy, przeciętny Europejczyk spędza w samochodzie cztery lata swojego życia. Projektowane właśnie auta przyszłości mają mu ten czas umilić. W zależności od potrzeb czas pożerany dzisiaj na monotonną jazdę autostradami albo w korkach będziemy przeznaczać na pracę lub relaks. Komputer, Internet i dziesiątki czujników, kamer, lidarów i radarów zajmą się prowadzeniem samochodu. Producenci i eksperci przekonują, że z pewnością zrobią to lepiej od nas.
Auto zmieniające kształty
Jeszcze dalej w przyszłość wybiegli polscy studenci z krakowskiej ASP - zwycięzcy prestiżowego konkursu Valeo Innovation Challenge. Zaprojektowali oni auto, które w dzień ma służyć jako baza dla dronów a w nocy... łózko. - Przyjrzeliśmy się problemom mega miast i na tej podstawie opracowaliśmy pojazd, który ma rozwiązać dwa kluczowe problemy - dostaw towarów i przestrzeni do spania - tłumaczyła podczas Małopolskiego Festiwalu Innowacji w czerwcu Julia Górecka z ASP.
- Zadaniem naszego pojazdu jest dostarczanie w ciągu dnia przesyłek za pomocą dronów, dzięki czemu unikamy problemu parkowania ciężarówek w niedozwolonych miejscach. Drony będą zabierać przesyłki prosto z dachu samochodu i dostarczać je we wskazane miejsca, podczas gdy auto będzie się przemieszczać powoli dalej. Z kolei wieczorem, dzięki tworzywom zapamiętującym kształty, podniesie się do góry aby tworzyć wygodne pomieszczenie do spania na wzór hoteli kapsułowych znanych z Japonii - tłumaczy w rozmowie z WysokieNapiecie.pl Marek Pawłowicz, projektant auta. Pawłowicz przyznaje przy tym, że projekt jest na tyle futurystyczny, że materiałów, z jakich ma być zbudowane auto, nie ma jeszcze w sprzedaży, ale prace nad nimi już trwają.
Jednak francuski koncern Valeo, który nagrodził projekt polskich artystów kwotą 100 tys. euro , nie buja w obłokach. Powołana przez niego niedawno spółka joint-venture z niemieckim potentatem technologicznym - Siemensem zajęła się już tworzeniem napędów, konwerterów i ładowarek pokładowych dla aut elektrycznych i hybrydowych m.in. dla BMW. Rok po powstaniu firma miała już zapewnione zamówienia na 10 mld euro. Część z nich jest już realizowana także w Polsce - w fabryce Valeo Siemens eAutomotive w Czechowicach-Dziedzicach.
Bartłomiej Derski