Kraków musi wymienić baterie w swoich autobusach za 43 mln złotych

Paweł Rygas

Paweł Rygas

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Hahaha
haha
1,9 tys.
Udostępnij

Krakowskie MPK chce wymienić baterie w 20 autobusach elektrycznych kupionych jako nowe w 2017 roku. Nowe akumulatory zapewniać mają zasięg "co najmniej 150 km na jednym ładowaniu". Wozy mają zostać zmodernizowane w kolejnych czterech latach, a o wyborze konkretnej oferty zadecyduje cena.

Krakowskie Solarisy Urbino Electric - fot. MPK Kraków
Krakowskie Solarisy Urbino Electric - fot. MPK Kraków.

Wygląda na to, że władze Krakowa, które zasłynęły pomysłem na najbardziej restrykcyjną strefę czystego transportu na świecie, nie są w pełni zadowolone z zakupionych przez miasto autobusów elektrycznych. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji ogłosiło właśnie przetarg na "retrofit" magazynów energii w 20 autobusach marki Solaris. Uściślijmy - chodzi o wymianę baterii trakcyjnych wozów i aktualizację oprogramowania BMS.

Kraków chce wymienić baterie w elektrycznych autobusach. Wytrzymały 7 lat

W przetargu nie byłoby może nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, ze chodzi o autobusy kupione jako nowe w 2017 roku. Umowa dotyczyć ma maksymalnie 20 wozów:

  • 17 Solarisów Urbino 12E (12-metrowe),
  • 3 Solarisów  Urbino 18E - (18-metrowe, przegubowe).

Zamawiający precyzuje, że poprzez "retrofit baterii" rozumie się:

Proces wykonania modyfikacji zastosowanych urządzeń magazynowania energii poprzez zamontowanie nowych kompatybilnych urządzeń, zawierających rozwiązania technologiczne pozwalające na osiągnięcie wyższych parametrów użytkowych autobusów.

7 lat to rynkowa przepaść. Tak zmieniła się pojemność akumulatorów w autobusach

Zgodnie z dokumentacją przetargową wszystkie autobusy mają zostać wyposażone w fabrycznie nowe akumulatory, które pozwolą na osiąganie przebiegów rzędu 150 km na jednym ładowaniu. Wymogi MPK pokazują, jak duży postęp dokonał się w ostatnim czasie w dziedzinie pojemności baterii trakcyjnych dla tego typu pojazdów. Pierwsze z wozów użytkowanych obecnie przez MPK Kraków wyposażone są w akumulatory Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Drugie - przegubowe Solaris Urbino 18E -  wykorzystują baterie Solaris High Energy o pojemności 200 kWh. W dokumentacji przetargowej czytamy, że krótsze z pojazdów - Urbino 12E - otrzymać mają pakiety baterii o pojemności co najmniej 210 kWh. W przypadku autobusów przegubowych minimalna - wymagana przez MPK - pojemność wynosi dziś 280 kWh. Wymagania są więc analogiczne z osiągami najnowszych generacji Solarisów z rodziny Urbino Electric.

Nowe baterie dla autobusów elektrycznych w Krakowie

Rozpisanie przetargu na modernizację 7-letnich autobusów nie świadczy najlepiej o trwałości elektrycznych pojazdów, których cena jest przecież dwukrotnie wyższa niż w przypadku autobusów napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Z drugiej strony - umowa ramowa, w ramach której powstaną poszczególne umowy wykonawcze - ma być zawarta na okres 4 lat. Nie jest więc tak, że po siedmiu latach eksploatacji zakupione przez Kraków w 2017 roku elektryczne Solarisy nie nadają się już do jazdy.

Zakup 20 elektrycznych autobusów od Solaris Bus & Coach SA kosztował Kraków 42,8 mln zł. Producent z Bolechowa wycenił wówczas dostawę 12-metrowych autobusów na 34,8 mln zł netto. 18-metrowe przegubowce kosztowały prawie 8 mln zł netto. Krakowskiemu MPK nie sposób jednak zarzucić niegospodarności. Warto przypomnieć, że wozy, których dostawa odbyła się w 2017 roku, trafiły do Krakowa na mocy umowy zawartej w październiku 2016 roku. W tym samym czasie polski Solaris U12E - jako pierwszy elektryczny autobus w historii - otrzymał prestiżowy tytuł "Bus of the Year 2017".

MPK Kraków nie chwali się kwotą, jaką zamierza przeznaczyć na modernizację kupionych w 2017 roku pojazdów. Wiadomo jedynie, że nowe baterie mają być objęte 36-miesięczną gwarancją, a o wyborze wykonawcy zadecyduje cena. Otwarcie ofert nastąpić ma 26 lutego, a umowa z wybranym wykonawcą ma zostać podpisana do 26 kwietnia. 

"Wydarzenia": Dziurawe drogi zimową zmorą kierowcówPolsat NewsPolsat News
emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
722
Super
relevant
317
Hahaha
haha
523
Szok
shock
130
Smutny
sad
90
Zły
angry
98
Lubię to
like
Hahaha
haha
1,9 tys.
Udostępnij
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Przejdź na