Samochody elektryczne

Już wiadomo, ile auta elektryczne przejadą zimą. Te liczby są brutalne

Nie jest tajemnicą, że realny zasięg samochodów elektrycznych potrafi znacząco odbiegać od oficjalnych danych podawanych przez producentów. Wynika to z kilku czynników, a jednym z najważniejszych jest temperatura. Na temat tego, czy elektryki niezbyt nadają się na zimę, krążą już legendy, ale ile w nich jest prawdy? Niestety dość sporo.

Dlaczego realny zasięg aut elektrycznych nie pokrywa się z oficjalnym?

Na tak zadane pytanie, niejeden zwolennik elektromobilności zakrzyknie oburzony, że jak można być tak tendencyjnym. Przecież są przykłady na to, że da się uzyskać wynik równie dobry, co w oficjalnych danych, a nawet lepszy. I rzeczywiście - Testując Mercedesa EQS udało mi się uzyskać tak niskie zużycie energii, że bateria naładowana w połowie miała mi wystarczyć na przejechanie 400 km. Tymczasem producent podaje, że maksymalny zasięg to 731 km. Za kierownicą Renault Megane E-Tech, mającego zasięg 450 km, mogłem przejechać nawet 500 km. Z kolei testując elektryczne modle Volkswagena w warunkach zimowych, osiągnąłem o 30 proc. lepszy wynik, niż podaje sam producent.

Reklama

Nie ma więc wątpliwości, że elektrykiem da się jechać naprawdę oszczędnie i uzyskiwać więcej niż zadowalające przebiegi. Konieczne jest jednak zrobienie kilku zastrzeżeń, do uzyskanych przeze mnie wyników. Przede wszystkim uzyskane były podczas próby jazdy maksymalnie ekonomicznej. Tymczasem producenci podają zasięgi przy średnim zużyciu energii, a nie minimalnym. Ja zaś używałem wszystkich możliwych sztuczek.

Po pierwsze nie korzystałem z klimatyzacji ani ogrzewania (nawet w warunkach zimowych). Po drugie jechałem drogami pozamiejskimi, starając się jedynie muskać gaz, hamować wyłącznie przy użyciu rekuperacji (doładowując w ten sposób baterię) i jak najdłużej tocząc się swobodnie, a więc bez dotykania gazu i bez hamowania silnikiem. Taka jazda i wykręcanie jak najlepszych wyników, naprawdę potrafi wciągnąć. Tylko niewiele ma wspólnego z poruszaniem się w realnym ruchu drogowym.

Trudno nie przyznać racji osobom mówiącym, że również wyniki zużycia paliwa samochodów spalinowych bardzo różnią się, zależnie od stylu jazdy kierowcy. Włączenie klimatyzacji też zwiększa w nich spalanie. Nie są to jednak tak duże różnice, jakie pojawiają się w elektrykach, szczególnie gdy trzeba włączyć ogrzewanie. Największą bolączką zaś jest wrażliwość aut elektrycznych na temperatury - szczególnie te niskie.

Jak bardzo temperatura wpływa na zasięg samochodu elektrycznego?

Jednym z poważniejszych problemów stosowanych obecnie baterii w samochodach, jest ich wrażliwość na temperatury - zarówno niskie jak i wysokie. Każdy chyba zauważył, że telefon na mrozie szybciej się wyładowuje, podobnie jak aparat fotograficzny oraz inne urządzenia na baterie. W samochodzie jest to jeszcze bardziej skomplikowane, ponieważ jego akumulator nie może się przegrzać ani zbytnio wychłodzić - inaczej uległby uszkodzeniu. Dlatego gdy temperatury są niekorzystne, łatwo zauważyć spadek realnego zasięgu.

Jak duży spadek? Na to pytanie odpowiedziała organizacja American Automobile Association, zrzeszająca amerykańskie automobilkluby. Jak wynika z przeprowadzonych przez nią testów samochodów elektrycznych w różnych warunkach atmosferycznych, tak (poglądowo) wygląda zależność między realnym zasięgiem oraz temperaturą powietrza:

  • 24 st. C - zasięg 170 km
  • 35 st. C - zasięg 110 km
  • -7 st. C - zasięg 70 km

Niskie temperatury ewidentnie mają poważniejszy wpływ na zasięg elektryków. Jeśli warunki atmosferyczne są jeszcze trudniejsze, rezultaty okażą się tym gorsze. Trzeba wziąć pod uwagę także zjawisko "uciekania zasięgu" zimą. Jeśli nie garażujecie samochodu i to w ciepłym garażu, jego zasięg może wyraźnie zmniejszyć się przez noc. To dlatego, że auto będzie musiało spożytkować część energii na dogrzewanie akumulatora.

Ile samochody elektryczne realnie przejadą zimą?

Wyniki testów AAA w przypadku różnych modeli aut elektrycznych, możecie sprawdzić w poniższej tabeli (wartości podane są oczywiście w kilometrach). Zanim się z nią zapoznacie, mam jeszcze jedną złą wiadomość. Otóż wyszczególnione wartości zakładają, że macie pełny akumulator i wyjeździcie go do zera. Taki scenariusz to sytuacja ekstremalna i która nie powinna się nigdy zdarzyć. Nie tylko dlatego, że ryzykujecie utkniecie gdzieś po drodze z unieruchomionym samochodem. Z uwagi na żywotność baterii, niekorzystne jest jej całkowite rozładowywanie. Najlepiej, jeśli już przy 20 proc. naładowania zaczynacie rozglądać się za ładowarką.

Ale z drugiej strony, niekorzystne jest ładowanie do pełna. Wiele samochodów domyślnie ładuje się tylko do 80 proc., a by uzyskać większą wartość, trzeba to wymusić ręcznie. Powyżej 80 proc. znacząco zmniejszana jest też szybkość ładowania, co również ma za zadanie ochronę baterii. W efekcie może okazać się, że od 20 do 80 proc. naładujecie się w pół godziny, ale pozostałe 20 proc. będzie trwało drugie tyle. Najkorzystniej jest więc utrzymywać naładowanie baterii w przedziale 20-80 proc., co oznacza że realnie macie jedynie 60 proc. jej pojemności do wykorzystania, czyli 60 proc. zasięgu. Realnego zasięgu, którego wartości możecie znaleźć poniżej.

Realny zasięg samochodów elektrycznych

Samochódzasięg oficjalnyzasięg zimązasięg latem
Audi e-tron GT quattro 475280394
Audi Q4 40 e-tron 520307432
Audi e-tron 50 470277390
BMW i3 309182256
BMW i4 590348490
BMW iX3 461272383
BMW iX 40 xDrive 426251354
Citroën e-C4 354209294
Citroën e Berlingo 285168237
Citroën e-SpaceTourer 100 kW 322190267
Cupra Born 77 kWh 548323455
Dacia Spring 230136191
DS3 Crossback E-Tense 340201282
Fiat 500 321189266
Ford Mustang Mach-E Std. Range RWD 440260365
Honda e 222131184
Hyundai Ioniq Electric 311183258
Hyundai Ioniq 5 160 481284399
Hyundai Kona Electric 150 kW 484286402
Jaguar I-Pace 464274385
Kia e-Soul 204 452267375
Kia e-Niro 64 kWh 455268378
Kia EV6 58 kWh 394232327
Lexus UX 315186261
Mazda MX-30 200118166
Mercedes EQS 450 782461649
Mercedes EQA 250 429253356
Mercedes EQB 300 4Matic 423250351
Mercedes EQC 437258363
Mercedes EQV 300 356210295
Mercedes EQE 350+ 654386543
MG ZS 440260365
MG Marvel R 402237334
MG5 400236332
Mini Cooper SE 234138194
Nissan Leaf 62 kWh 385227320
Nissan NV200 Evalia 200118166
Nissan Ariya 87 kWh 460271382
Opel Corsa-e 359212298
Opel Mokka-e 338199281
Opel Combo-e Life 280165232
Opel Zafira-e Life 50 kWh 231136192
Peugeot e-208 362214300
Peugeot e-2008 342202284
Peugeot e Rifter 282166234
Peugeot e-Traveller 75 kWh 322190267
Polestar 2 Long Range 542320450
Porsche Taycan 4S 409241339
Porsche Taycan Cross 492290408
Renault Twingo Electric 190112158
Renault Mégane E-Tech Electric EV60470277390
Renault Zoe R110 ZE 50 395233328
Smart Fortwo 13580112
Skoda Enyaq iV 80 535316444
SsangYong Korando eMotion 339200281
Subaru Solterra 400236332
Tesla Model 3 491290408
Tesla Model S 652385541
Tesla Model Y 533314442
Tesla Model X 560330465
Toyota Proace Verso Electric 75 kWh 314185261
Toyota bZ4X AWD 410242340
VW ID.3 Pro S 551325457
VW ID.4 Pro Performance 517305429
VW ID.5 Pro Performance 521307432
VW ID. Buzz 500295415
Volvo C40 Recharge 444262369
Volvo XC40 Recharge 423250351
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: samochody elektryczne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy