Ford E-Transit. Konkurencja właśnie zaczęła mieć spory problem
Ford E-Transit jest jak najlepszy uczeń w klasie - uczy się najkrócej, a potrafi najwięcej.
Forda E-Transita będzie można zamówić tylko w wybranych salonach Forda. Dlaczego? Chodzi o zagwarantowanie klientom odpowiedniego poziomu obsługi. Sieć wyspecjalizowanych dilerów BEV (Battery Electric Vehicles). Łącznie to aż 35 punktów, w tym 27 posiadających status Transit Centrum. Marka zapewnia w nich pełną obsługę posprzedażną i serwisową pojazdów elektrycznych.
Z wyglądu elektryczny Transit od spalinowych odpowiedników różni się tylko kratką wlotu powietrza, która - w przypadku E-Transita - ma charakterystyczne niebieskie listwy. Cała reszta pozostała bez zmian. Na liście wyposażenia standardowego elektrycznego dostawczaka Forda znajdują się m.in.:
- klimatyzacja automatyczna EATC,
- 12-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego SYNC 4,
- elektryczny hamulec ręczny z funkcją AutoHold,
- uruchamianie samochodu za pomocą przycisku czy E-Shifter,
- rotacyjny selektor zmiany przełożeń.
Funkcjonalności bazowej wersji dopełnia winylowa podłoga przedziału ładunkowego. Opcjonalnie dostępny jest natomiast Pro Power OnBoard, a więc system, przez który samochód może zmienić się w źródło prądu. Dostarcza maksymalnie 2,3 kW mocy, dzięki czemu można używać np. elektronarzędzi bez stacjonarnego źródła prądu. Wprowadzając swój pierwszy w pełni elektryczny samochód dostawczy na rynek, Ford zadbał także o kwestie bezpieczeństwa. E-Transit dostępny jest z funkcją automatycznego hamowania podczas cofania, która jest połączona z kamerą 360 stopni.
Co ważne, baterie samochodu umieszczono pod podłogą, dzięki czemu w żaden sposób nie ucierpiała przestrzeń ładunkowa, której maksymalna pojemność wynosi 15,1 m3. Zmiany dotknęły natomiast zawieszenie, które zostało ulepszone - resory ze spalinowej wersji Transita zostały zastąpione wielowahaczowym zawieszeniem tylnym.
Sercem wnętrza samochodu jest system informacyjno-rozrywkowy SYNC 4 z 12-calowym, dotykowym ekranem. To obecnie najnowocześniejszy system komunikacji i rozrywki Forda. Jedną z jego najważniejszych cech są bezprzewodowe aktualizacje Ford Power-Up, które sprawiają, że samochód z biegiem lat może stawać się coraz lepszy i oferować funkcje niedostępne w momencie jego zakupu. Moc obliczeniowa systemu jest dwukrotnie większa niż SYNC 3. E-Transit ma wbudowaną nawigację satelitarną, a system dostarcza też informacji o natężeniu ruchu, cenach paliw i energii, dostępnych miejscach parkingowych, a przede wszystkim wyznacza trasę z uwzględnieniem zasięgu pojazdu.
Elektryczny Ford Transit dostępny jest w 22 wariantach. Wszystkie są wyposażone w umieszczone pod podłogą akumulatory o pojemności użytkowej 67 kWh.
Samochód jest dostępny w trzech rodzajach nadwozia - van, van brygadowy oraz podwozie z pojedynczą kabiną. Każda wersja jest dostępna w dwóch wersjach silnikowych o mocy 184 KM albo 269 KM. W obu przypadkach maksymalny moment obrotowy wynosi 430 Nm, a napęd przekazywany jest na tylne koła.
Jako van samochód dostępny jest w dwóch seriach - 350 (dopuszczalna masa całkowita pojazdu 3 500 kg) i 425 (dopuszczalna masa całkowita pojazdu 4 250 kg). Do wyboru są również dwie wysokości dachu: H2 (średni) oraz H3 (wysoki), a także trzy możliwości rozstawu osi: L2 (średni), L3 (długi) oraz L4 (długi - wydłużone nadwozie). Ładowność samochodu wynosi od 720 kg w wersji 350 L3H2 aż do 1 630 kg w wersji 425 L3H2.
E-Transit van brygadowy jest dostępny w wersji o dopuszczalnej masie całkowitej 4 250 kg i rozstawie osi L3. Do wyboru pozostaje wysokość dachu - H2 i H3. E-Transit podwozie z pojedynczą kabiną jest dostępny zarówno w serii 350, jak i 425. Do wyboru jest także rozstaw osi - L3 i L4.
Zasięg dostępnych w Polsce wersji wynosi od 240 kilometrów dla wersji 350 L4H3 do 308 km dla wersji 425 L4H3. Harmonogram ładowania E-Transita pozwala rozpocząć ładowanie pojazdu tak, aby zakończyło się ono tuż przed rozpoczęciem pracy. Pozwala to na uzyskanie optymalnej temperatury baterii, a tym samym zmaksymalizowanie zasięgu pojazdu.
Ceny modelu rozpoczynają się od 226 770zł (cena detaliczna bez VAT) za wersję E-Transita podwozie z kabiną serii 350 L3 i silnikiem elektrycznym o mocy 184 KM. Cennik vana rozpoczyna się od 233 775 zł, a brygadowego vana od 245 660 zł. To niezwykle konkurencyjna oferta w tym segmencie, szczególnie analizując osiągi, możliwości oraz wyposażenie standardowe pojazdu. Samochód w wersjach z serii 350 (kategoria pojazdu N1) kwalifikuje się do otrzymania dopłat z programu "Mój Elektryk". Dofinansowanie może wynieść nawet 70 000 zł. Cennik elektrycznego Transita nie jest tym, z czego są zadowoleni konkurenci - e-Transit wypada na ich tle najlepiej, oferując największy zasięg za najniższą cenę.