Chińskie auta lepsze niż europejskie? Zaskakujące wyniki testu
Chińskie auta prędzej czy później podbiją Stary Kontynent - to nie podlega wątpliwości! Producenci z Państwa Środka w ostatnich latach zrobili ogromny postęp i dostosowali swoje auta do potrzeb europejskiego klienta. Wskazują na to chociażby ostatnio przeprowadzone testy bezpieczeństwa Euro NCAP.
Chińskie samochody prędzej czy później zdominują europejski rynek, a wynika to z kilku rzeczy. Pytanie nie brzmi “czy" tylko “kiedy". Warto zacząć od tego, że auta z Państwa Środka już dziś są bardzo dobrze wykonane, bogato wyposażone, posiadają nowoczesne systemy bezpieczeństwa, ciągle są tańsze o europejskich i przede wszystkim - są coraz bezpieczniejsze. Wskazują na to najnowsze testy zderzeniowe Euro NCAP - eksperci wzięli pod lupę trzy popularne modele.
W najbardziej rygorystycznych testach sprawdzono BYD Seal oraz XPENG P7 - dwa sedany klasy średniej będące bezpośrednią konkurencją dla Tesli Model 3. Trzecim autem był BYD Dolphin - niewielki miejski hatchback, oferujący świetny stosunek ceny do jakości.
Jak samochody poradziły sobie w testach zderzeniowych? Zadziwiająco dobrze! Podobnie jak nowe Mercedesy (spalinowa klasa E i elektryczny EQE), wszystkie trzy uzyskały świetne noty i zdobyły 5-gwiazdkowe oceny. Eksperci zwracają uwagę na wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa w obszarach ochrony dorosłych i dzieci. Bardzo dobrze chińskie modele wypadły w testach systemów hamowania awaryjnego i rozpoznawania przeszkód czy pieszych. Wyniki potwierdzają, że producenci z Chin nie muszą mieć kompleksów - ich pojazdy wypadły lepiej, niż wiele aut bardziej znanych producentów, dostępnych na europejskim rynku.
Testy bezpieczeństwa nie przebiegają wyłącznie w zamkniętych, zadaszonych i sterylnych obiektach. Badania Euro NCAP są przeprowadzane również w ciężkich i szczególnie niebezpiecznych warunkach, by o danym samochodzie uzyskać jak najwięcej informacji. Mowa tu również o skrajnych przypadkach tj. zanurzenie auta w wodzie.
W takim scenariuszu eksperci sprawdzili, jak zachowają się chińskie modele. Co się sprawdza w takiej sytuacji? Na ocenę końcową składają się dwie rzeczy - automatyczne odblokowywanie drzwi samochodu po zanurzeniu pod wodą oraz czas działania elektrycznych szyb po zanurzeniu. Auta obydwu pochwalono za możliwość otwarcia drzwi do dwóch minut od momentu utraty zasilania. W BYD Dolphin również szyby w oknach wciąż były sterowalne umożliwiając pasażerom bezpieczne opuszczenie wnętrza.