Samochody autonomiczne

Volkswagen razem z NVIDIA o samochodach autonomicznych

Volkswagen i NVIDIA przedstawiły swoją wizję tego, jaki wpływ na rozwój nowej generacji samochodów będą miały sztuczna inteligencja i technologia tzw. głębokiego uczenia.

Podczas rozpoczynającego się w Las Vegas "Consumer Electronics Show CES" prezes Volkswagena - dr Herbert Diess - oraz założyciel i dyrektor firmy NVIDIA - Jansen Huang - dyskutowali o zmianach jakie w przemyśle samochodowym spowoduje rozwój sztucznej inteligencji.

Zaprezentowano też nowego I.D. BUZZ - współczesną wersję legendarnego Microbusa, czyli napędzanego energią elektryczną studyjnego vana z technologią AI zastosowaną zarówno we wnętrzu, jak i służącą do autonomicznej jazdy.

"Sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje samochód" - stwierdził Diess. "Autonomiczna, bezemisyjna jazda pojazdami komunikującymi się między sobą i z otoczeniem nie będzie możliwa bez postępu w zakresie sztucznej inteligencji oraz technologii "głębokiego uczenia". Razem z NVIDIĄ Volkswagen może uczynić w tej dziedzinie wielki krok naprzód".

"Już za kilka lat każdy nowy samochód będzie wyposażany w system asystujący oparty na zasadach sztucznej inteligencji zdolny do rozpoznawania głosu, gestów, twarzy czy elementów rozszerzonej rzeczywistości" - powiedział Huang. "Wraz z Volkswagenem pracujemy nad pojazdami nowej generacji dostępnymi dla każdego, bezpieczniejszymi i wygodniejszymi niż dzisiejsze samochody".

Reklama


Rozwój umiejętności "inteligentnego kierowcy"

Ciekawym rozwiązaniem w modelu I.D. BUZZ wyposażonym w technologie sztucznej inteligencji może być tzw. inteligentny kierowca, czyli zestaw systemów asystujących działających w oparciu o informacje zebrane przez czujniki znajdujące się we wnętrzu auta oraz w jego otoczeniu. Systemy te można doskonalić przez cały cykl życia samochodu aktualizując oprogramowanie i dodawać im nowe funkcje w miarę postępu w dziedzinie autonomicznej jazdy. Dzięki technologii "deep learning" ("głębokiego uczenia") samochód przyszłości będzie sam potrafił precyzyjnie oceniać sytuacje na drodze i analizować zachowanie innych uczestników ruchu - dzięki temu będzie w stanie podejmować właściwe decyzje.

Za pomocą "NVIDIA DRIVE IX Inteligent Experience Platform" można realizować takie funkcje oparte o technologię sztucznej inteligencji, jak otwieranie samochodu po rozpoznaniu twarzy właściciela, wysyłanie sygnałów ostrzegawczych dla rowerzystów, uruchamianie różnych funkcji we wnętrzu auta przy pomocy gestów i poleceń głosowych (bezbłędne rozpoznawanie głosu) oraz śledzenie wzroku kierowcy, by przedstawić mu sygnały ostrzegawcze, gdy w danej chwili koncentruje się na czymś innym.

Droga Volkswagena do autonomicznej jazdy

I.D. BUZZ to model należący do rodziny I.D., która w 2020 roku zapoczątkuje ofensywę Volkswagena w dziedzinie samochodów elektrycznych, i która stopniowo będzie przystosowywana do poruszania się według zasad jazdy autonomicznej. Celem strategicznym Volkswagena jest zajęcie wiodącej pozycji w dziedzinie produkcji samochodów elektrycznych. Dlatego do 2025 roku marka wprowadzi na rynek ponad 20 modeli wyposażonych w napęd wyłącznie elektryczny.

Podstawą konstrukcji nowych modeli jest modułowa platforma MEB stworzona na potrzeby bezemisyjnych samochodów z rozwiązaniami cyfrowymi. W autach tych wykorzystano możliwości, jakie pod względem planowania wnętrza dają elektryczne zespoły napędowe. Silniki elektryczne nie są duże, a akumulatory w nowych autach umieszczono w podłodze - dzięki temu ich wnętrza są przestronne i można je zagospodarować na bardzo wiele sposobów. Innowacyjne technologie zastosowano nawet w nowych autach elektrycznych klasy kompaktowej, np. w postaci wyświetlacza przeziernego działającego w oparciu o zasadę rzeczywistości rozszerzonej.

Samochody skonstruowane na bazie platformy MEB będą ponadto od razu wyposażane w najnowocześniejsze systemy asystujące i dostosowywane do kolejnych stopni zaawansowania w dziedzinie jazdy autonomicznej. Systemy elektroniczne przewidziane do wykorzystania w autach skonstruowanych w oparciu o MEB będą także stopniowo wprowadzane do samochodów z konwencjonalnymi silnikami, jakie powstają w oparciu o platformę MQB.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy