Audi pracuje nad sztuczną inteligencją
W kalifornijskim Long Beach trwa właśnie największe na świecie sympozjum poświęcone sztucznej inteligencji. Na imprezie nie zabrakło też producentów samochodów.
Z ciekawe strony prezentuje się chociażby Audi. Niemiecka marka przedstawiła projekt wykorzystywania kamery posługującej się sztuczną inteligencją (AI) do generowania bardzo precyzyjnych, trójwymiarowych obrazów otoczenia pojazdu.
W elektronikę bazującą na sztucznej inteligencji wyposażone są już obecne modele producenta z Ingolstadt. Nowe Audi A8 jest pierwszym na świecie samochodem, w którym wdrożono elementy jazdy automatycznej tzw. III stopnia. Należy do nich chociażby asystent jazdy w korkach. Ten przejmuje zadanie prowadzenia pojazdu w spowolnionym ruchu, gdy prędkość nie przekracza 60 km/h. By automatyczna jazda mogła zafunkcjonować prawidłowo, przez cały czas podróży niezbędny jest na tyle precyzyjny, na ile to możliwe, wygenerowany obraz najbliższego otoczenia pojazdu. Kluczową w tym procesie techniką jest właśnie AI - sztuczna inteligencja.
Rolę głównego czujnika pełni tu konwencjonalna kamera montowana w przodzie pojazdu. Urządzenie rejestruje wygląd otoczenia z przodu samochodu, obejmując przestrzeń o szerokości ok. 120 stopni i dostarczając 15 obrazów o rozdzielczości 1,3 megapikseli na sekundę. Obrazy te są następnie przetwarzane w sieć neuronową. Na tym etapie następuje segmentacja semantyczna. Każdy piksel przyporządkowywany jest do jednej z trzynastu klas obiektów. Umożliwia to systemowi identyfikację i rozróżnienie obiektów napotykanych na drodze: innych samochodów, ciężarówek, budynków, ludzi, oznaczeń na jezdni i znaków drogowych.
System wykorzystuje sieci neuronowe również do tworzenia informacji o odległości od innych obiektów. Wizualizacja tego następuje z wykorzystaniem tzw. linii ISO - wirtualnych granic definiujących stałą odległość. Kombinacja semantycznej segmentacji i szacowania głębi i odległości, pozwala na wytworzenie precyzyjnych, trójwymiarowych modeli aktualnego otoczenia.
Projekt AEV, bo tak właśnie brzmi nazwa nowego pomysłu niemieckich inżynierów, ma ogromny potencjał interpretowania różnych sytuacji drogowych. Opracowując systemy jazdy automatycznej i autonomicznej, Audi czerpie z doświadczeń wielu firm specjalizujących się w pracach nad sztuczną inteligencją. Najważniejsze z nich zlokalizowane są w Dolinie Krzemowej, w Europie i w Izraelu.