Audi pracuje nad sztuczną inteligencją

W kalifornijskim Long Beach trwa właśnie największe na świecie sympozjum poświęcone sztucznej inteligencji. Na imprezie nie zabrakło też producentów samochodów.

Audi A8 to najbardziej zaawansowany model niemieckiej firmy
Audi A8 to najbardziej zaawansowany model niemieckiej firmyInformacja prasowa (moto)

Z ciekawe strony prezentuje się chociażby Audi. Niemiecka marka przedstawiła projekt wykorzystywania kamery posługującej się sztuczną inteligencją (AI) do generowania bardzo precyzyjnych, trójwymiarowych obrazów otoczenia pojazdu.

W elektronikę bazującą na sztucznej inteligencji wyposażone są już obecne modele producenta z Ingolstadt. Nowe Audi A8 jest pierwszym na świecie samochodem, w którym wdrożono elementy jazdy automatycznej tzw. III stopnia. Należy do nich chociażby asystent jazdy w korkach. Ten przejmuje zadanie prowadzenia pojazdu w spowolnionym ruchu, gdy prędkość nie przekracza 60 km/h. By automatyczna jazda mogła zafunkcjonować prawidłowo, przez cały czas podróży niezbędny jest na tyle precyzyjny, na ile to możliwe, wygenerowany obraz najbliższego otoczenia pojazdu. Kluczową w tym procesie techniką jest właśnie AI - sztuczna inteligencja.

Rolę głównego czujnika pełni tu konwencjonalna kamera montowana w przodzie pojazdu. Urządzenie rejestruje wygląd otoczenia z przodu samochodu, obejmując przestrzeń o szerokości ok. 120 stopni i dostarczając 15 obrazów o rozdzielczości 1,3 megapikseli na sekundę. Obrazy te są następnie przetwarzane w sieć neuronową. Na tym etapie następuje segmentacja semantyczna. Każdy piksel przyporządkowywany jest do jednej z trzynastu klas obiektów. Umożliwia to systemowi identyfikację i rozróżnienie obiektów napotykanych na drodze: innych samochodów, ciężarówek, budynków, ludzi, oznaczeń na jezdni i znaków drogowych.

System wykorzystuje sieci neuronowe również do tworzenia informacji o odległości od innych obiektów. Wizualizacja tego następuje z wykorzystaniem tzw. linii ISO - wirtualnych granic definiujących stałą odległość. Kombinacja semantycznej segmentacji i szacowania głębi i odległości, pozwala na wytworzenie precyzyjnych, trójwymiarowych modeli aktualnego otoczenia.

Projekt AEV, bo tak właśnie brzmi nazwa nowego pomysłu niemieckich inżynierów, ma ogromny potencjał interpretowania różnych sytuacji drogowych. Opracowując systemy jazdy automatycznej i autonomicznej, Audi czerpie z doświadczeń wielu firm specjalizujących się w pracach nad sztuczną inteligencją. Najważniejsze z nich zlokalizowane są w Dolinie Krzemowej, w Europie i w Izraelu.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas