Polskie drogi

Ważny krok ku budowie nowego odcinka Via Carpatia. Potrzebny tylko podpis

Do rozpoczęcia budowy przygranicznego odcinka Dukla-Barwinek drogi ekspresowej S19 już niewiele brakuje. Zanim jednak wykonawca przystąpi do pracy, wymagana jest decyzja Wojewody Podkarpackiego, do którego trafił już wniosek o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Znamy szczegóły kontraktu.

Budowa przygranicznego odcinka S19 Dukla-Barwinek to nie lada inwestycja. Dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi będzie mierzyć ponad 18 kilometrów. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, firmą wykonawczą będzie Polaqua, która za kwotę 1,5 mld zł zobowiązała się skończyć prace do II kwartału 2027 roku. Czy to się uda? Przed wykonawcą stoi wiele wyzwań.

Nowy odcinek drogi S19. Wykonawca czeka na podpis wojewody

Pierwszym z nich jest uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), która określi granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi. Dla wykonawcy inwestycji, uzyskanie decyzji ZRID od Wojewody Podkarpackiego oznacza możliwość rozpoczęcia robót budowlanych po wcześniejszym przekazaniu placu budowy. GDDKiA zakłada, że będzie to możliwe w połowie przyszłego roku.

Reklama

To nie będzie prosta robota. S19 przebiega przez skomplikowany teren

Jak podkreśla w komunikacie GDDKiA, nowy odcinek S19 Dukla-Barwinek o długości ponad 18 kilometrów ma przebiegać przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. Opracowanie Koncepcji Programowej obejmowało wszechstronne badania struktury geologicznej terenu. Obszar ten cechuje się zróżnicowanym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc dynamicznie między pagórkami w doliny. W przeważającej większości doliny te są głębokimi jarami, z których płyną strumienie i rzeki. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania.

Jedna z 15 estakad zawiśnie nad doliną

Nowy odcinek drogi S19 między Duklą a Barwinkiem, graniczący bezpośrednio ze Słowacją, powstaje w ramach w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, w systemie Projektuj i buduj. Na odcinku wbudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19. Powstaną także obiekty inżynierskie - w ciągu głównej trasy aż 15 estakad, z których najdłuższa (1,1 km) będzie rozpęta nad doliną, na filarach o wysokości 30 metrów. Powstanie również dziewięć mostów, cztery wiadukty drogowe, sześć przejść dla zwierząt - z czego cztery dla zwierząt małych, jedno dla zwierząt średnich i jedno dla zwierząt dużych -  a także szereg obiektów w ciągu poprzecznych oraz dodatkowych jezdni.

Via Carpatia połączy Polskę ze Słowacją

Via Carpatia to transgraniczny szlak transportowy, łączący Polskę ze Słowacją - na terenie Polski trasa będzie miała blisko 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. Środki na budowę nowych odcinków zapewnia CINEA - Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska, z którą GDDKiA podpisała tzw. Grant Agreement (GA). Dla odcinka S19 między Duklą a Barwinkiem kwota dofinansowania (85 proc.) wynosi 326,1 mln euro, czyli ponad 1,4 mld zł.


INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Polskie drogi | droga Via Carpatia | droga ekspresowa | GDDKiA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama