Polskie drogi

Trzy razy więcej dróg będzie non stop w oku kamer. Wielka inwestycja w OPP

Już ponad 170 km tras w Polsce znajduje się pod kontrolą Odcinkowych Pomiarów Prędkości. W planach jest jednak uruchomienie kolejnych. Dane nie pozostawiają złudzeń – obecność OPP realnie wpływa na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

 

  • Ponad 170 km tras w Polsce znajduje się obecnie pod kontrolą Odcinkowych Pomiarów Prędkości. W planach jest uruchomienie kolejnych, co zwiększy łączną długość kontrolowanych odcinków do prawie 600 km.
  • Najwięcej kilometrów pod nadzorem kamer znajduje się w województwach: mazowieckim, podkarpackim i warmińsko-mazurskim.
  •  Obecność OPP realnie wpływa na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach - aż 84% pojazdów przejeżdża w tych miejscach z dozwoloną prędkością.

Łączna długość wszystkich działających w tej chwili w Polsce odcinkowych pomiarów prędkości wynosi 171,1 km. Najwięcej instalacji OPP działa w województwie mazowieckim - razem to 42,2 km odcinków drogowych pod nadzorem kamer. Na drugim miejscu w kraju plasuje się podkarpackie (25 km pod kontrolą), a na trzecim - warmińsko-mazurskie, gdzie monitoringiem objętych jest 21 km tras. Obecnie odcinkowe pomiary prędkości działają w 13 województwach, ale w pozostałych 3 (wielkopolskim, zachodniopomorskim, kujawsko-pomorskim) też pojawią się tego typu systemy. 39 nowych, planowanych do uruchomienia w ciągu kilkunastu miesięcy OPP, obejmie łącznie 427,7 km. Oznacza to prawie 600 km pod nadzorem w 2024 r. - to tyle, ile liczy, np. trasa z Gdańska do Krakowa.

Reklama

Szczegółowe informacje, dotyczące łącznej długości istniejących i planowanych systemów odcinkowych pomiarów prędkości z podziałem na województwa, zestawione zostały w poniższej tabeli.

Najważniejsze zalety OPP

System OPP wymusza na kierowcach jazdę zgodną z przepisami na całym odcinku objętym pomiarem, a nie tylko w jednym punkcie. To najważniejszy atut tych urządzeń, mający wpływ na bezpieczeństwo. Dzięki temu na drogach znika problem "efektu kangura", wywołanego przez fotoradary, czyli gwałtownego hamowania w miejscu kontroli i przyspieszania, tuż po minięciu punktu. Dodatkowo, kontrola całego odcinka jest skuteczna w miejscach, gdzie zwykłe urządzenia do kontroli punktowej nie sprawdzałyby się lub były wręcz niemożliwe do uruchomienia, jak np. w tunelach. Warto dodać, że w Polsce powstaje obecnie 12 tuneli o długości powyżej 500 metrów. Co więcej, OPP w tych obiektach już potwierdziły swoją skuteczność. Od momentu uruchomienia w grudniu 2021 roku, najdłuższego jak dotąd tunelu (Południowa Obwodnica Warszawy, którędy przebiega również droga ekspresowa S2), przejechało tamtędy ponad 5 mln pojazdów. Przez ten czas nie doszło w tym miejscu do żadnego zdarzenia lub wypadku i oczywiście nikt nie odniósł obrażeń.

Poza tym, instalacja OPP może przebiegać z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury drogowej, co zmniejsza koszt inwestycji. Dodatkowo urządzenia OPP z powodzeniem mogą działać w pobliżu obiektów historycznych lub innych, których estetyka podlega szczególnej ochronie lub nadzorowi konserwatora zabytków. Ze względu na swój rozmiar, kamery OPP nie wpływają negatywnie na wygląd tych miejsc. Zarządca ma więc możliwość skutecznej kontroli kierowców bez naruszenia niepowtarzalnego charakteru zabytków, takich jak np. wiekowe mosty lub wiadukty.

Pomagajmy Ukrainie - ty też możesz pomóc

***

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy