Obowiązkowe badania dla starszych kierowców?
Szykuje się prawdziwa rewolucja na europejskich drogach. Unia Europejska pracuje nad nowelizacją przepisów dotyczących kierowców. Jeden z pomysłów zakłada wprowadzenie obowiązkowych badań lekarskich dla zmotoryzowanych w starszym wieku.
Temat zaostrzenia przepisów dotyczących kierowców seniorów powraca od 2016 roku. Już wówczas w Brukseli ruszyły pierwsze prace w tym kierunku. Jak informuje "Rzeczpospolita" nowe przepisy, obejmujące wszystkie kraje członkowskie, mają szansę wejść w życie jeszcze w tym roku. Proponowanym zmianom wtóruje m.in. polskie Biuro Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Podobnego zdania są również lekarze.
Najbardziej prawdopodobny scenariusz zakłada ujednolicenie przepisów tak, by - niezależnie od kraju członkowskiego - kierowcy, którzy przekroczyli 60. rok życia zobligowani zostali do cyklicznych badań lekarskich. Uchylanie się od nich skutkować ma utratą prawa jazdy.
Powszechnie wiadomo, że z wiekiem osłabiają się zdolności psychomotoryczne. Starsi kierowcy mają częstsze problemy ze wzrokiem i słuchem, dłuższy czas reakcji i trudności z prawidłową oceną odległości.
Z najnowszych danych Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wynika, że w ubiegłym roku kierowcy w wieku "60+" byli sprawcami 4428 wypadków drogowych, w których śmierć poniosły 384 osoby a 5137 odniosły obrażenia.
Wbrew pozorom, przynajmniej ze statystycznego punktu widzenia, kierowcy po sześćdziesiątce stanowią najbezpieczniejszą grupę zmotoryzowanych! Wskaźnik liczby wypadków na 10 000 populacji wynosi tu zaledwie 4,8. Dla porównania, w przypadku młodych kierowców w wieku od 18 do 24 lat wynosi on aż 18,3! Niestety tak przedstawiona statystyka nie daje pełnego obrazu sytuacji. Nie bierze ona bowiem pod uwagę, jaka liczbą z całości populacji w danej grupie wiekowej uznać można za aktywnych uczestników ruchu drogowego. W tym miejscu warto dodać, że wg danych na czerwiec 2017 roku w Polsce było 9 164 348 obywateli, którzy przekroczyli 60. rok życia.
Warto dodać, że z uwagi na związane z wiekiem ograniczenia, osoby starsze są szczególnie narażone na przykre następstwa wypadków drogowych. Z policyjnych danych wynika, że w ubiegłym roku stanowiły one najliczniejszą grupę ofiar śmiertelnych! 905 osób (z 2 938 w całym 2017 roku), które poniosły śmierć w wyniku wypadku drogowego, miało więcej niż 60 lat. To aż 32 proc. ogółu wszystkich ofiar śmiertelnych!
PR