Groźni są nie tylko młodzi kierowcy. Także starsi!
Rośnie liczba osób powyżej 60 roku życia; zwiększa się też ich udział w wypadkach komunikacyjnych. Według danych policji stanowią one ok. 17 proc. ofiar wypadków drogowych. Sprawcy wypadków w tej grupie wiekowej to głównie kierujący pojazdami (84 proc.), w mniejszym stopniu piesi (14 proc.).
Na posiedzeniu sejmowej komisji polityki senioralnej w środę podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit poinformował, że w 2015 r. w wypadkach drogowych w całym kraju poszkodowane zostały niemal 43 tys. osób, w tym niemal 3 tys. były to ofiary śmiertelne. Jak mówił, było to mniej, niż w roku 2014 (o ponad 3 tys.), ale w 2016 znów odnotowano pogorszenie tych statystyk. Ok. 40 proc. wszystkich ofiar wypadków to piesi i rowerzyści.
"Ponieważ zwiększa się w naszym społeczeństwie ogólna liczba osób powyżej 60. roku życia, zwiększa się też ich udział w wypadkach drogowych" - powiedział gen. Jan Lach, zastępca Komendanta Głównego Policji. Osoby starsze to ok. 17 proc. wszystkich ofiar wypadków drogowych; w tym zabici to ok. 28 proc. ogółu ofiar, ranni - ok. 16 proc. "Najwięcej ofiar śmiertelnych jest wśród pieszych, następnie wśród kierujących pojazdami i pasażerów" - dodał Lach.
Najgorsze, według przytaczanych statystyk, są pod tym względem miesiące jesienno-zimowe. "Piesi najczęściej ginęli od października do grudnia, najtragiczniejszy był grudzień" - poinformował Lach. Do potrąceń pieszych najczęściej dochodzi za dnia, na terenie zabudowanym.
"Sprawcami większości wypadków drogowych są kierujący pojazdami - ok. 82 proc. (...) w tej grupie kierujący powyżej 60 roku życia powodują coraz większą liczbę wypadków - od 12 proc. w 2013 r. do 14,3 proc. w 2015 roku" - poinformował Lach.
"Najczęściej powodują wypadki kierujący samochodami osobowymi - 80 proc., rowerami - ok. 12 proc. i motorowerami - ok. 3 proc." - mówił Lach. Podkreślił, że w przypadku sprawców - rowerzystów to właśnie osoby powyżej 60 roku życia powodują najwięcej wypadków. "To 27 proc. ogólnej liczby wypadków z winy rowerzystów" - zaznaczył.
Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych powodowanych przez kierowców powyżej 60 roku życia to nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (35 proc.), nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego (ok. 15 proc.) i niedostosowanie prędkości do warunków (ok. 13 proc.). Według Lacha "może to mieć związek z nieprawidłową oceną sytuacji na drodze. Starszy wiek charakteryzuje się gorszym czasem reakcji, słabszym wzrokiem, błędną oceną odległości" - mówił.
Kolejną grupą sprawców wypadków są piesi, którzy powodują ok. 8 proc. wypadków; starsze osoby były sprawcami ok. 22 proc. wypadków powstałych z winy pieszych.
Rząd wdraża rozmaite programy profilaktyczne i informacyjne skierowane do tej grupy wiekowej. Jak poinformował wiceminister MSWiA Jarosław Zieliński, ministerstwo od 2007 roku realizuje rządowy program "Razem bezpieczniej", którego celem jest aktywizacja i wspieranie inicjatyw lokalnych na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego. "Jeżeli chodzi o tendencje, to w 2013-2015 liczba wypadków wzrosła o 3,4 proc., przy jednoczesnym spadku liczby ofiar śmiertelnych w tej grupie" - podkreślił. "Jednak rok 2016 ma już tendencję wzrostową; trzeba więc robić wszystko, żeby tę tendencję odwrócić" - dodał. "Powstał już roboczy dokument, który będzie podstawą do zaplanowania działań. Infrastruktura drogowa się poprawia, działania policji wzmagają, więc nie tu należy szukać powodów tego stanu rzeczy. Muszą być zatem inne przyczyny" - mówił Zieliński.