Czy znasz dobrze przepisy? Sprawdź się!
Doświadczeni kierowcy często bazują na własnych przyzwyczajeniach, a nie dobrej znajomości przepisów. Sprawdź, czy też jesteś takim kierowcą.
Zapraszam na kolejny quiz z przepisów ruchu drogowego. Jak zwykle pytania w nim zawarte nie zawierają żadnych haczyków i nie są podchwytliwe. Prawidłowej odpowiedzi powinien udzielić każdy, kto ma prawo jazdy.
Mam zatem nadzieję, że nie sprawi wam kłopotów. A jeśli będzie jednak inaczej, to pamiętajcie, że przepisy zmieniają się, a co pewien czas warto odświeżyć swoje wiadomości. Na drugiej stronie znajdują się objaśnienia prawidłowych odpowiedzi.
Życzę miłej zabawy.
Polski kierowca
Odpowiedzi:
Pyt. 1. Zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym: "kierującemu pojazdem zabrania się: (...) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany". W sytuacji pokazanej na rysunku ruch jest kierowany sygnalizacją świetlną, a zatem kierujący może wyprzedzać na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim.
Pyt. 2. Art. 26 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowi: "kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża". Oznacza to, że skręcając w drogę poprzeczną mamy obowiązek zawsze ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu przez jezdnię, niezależnie od tego czy przejście jest wyznaczone na jezdni czy nie.
Pyt. 3. Art. 44 ust. 1 pkt. 4 ustawy stanowi: "kierujący pojazdem w razie uczestniczenia w wypadku drogowym jest obowiązany (...) podać swoje dane personalne, dane personalne właściciela lub posiadacza pojazdu oraz dane dotyczące zakładu ubezpieczeń, z którym zawarta jest umowa obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, na żądanie osoby uczestniczącej w wypadku". Oznacza to, że każda osoba uczestnicząca w wypadku, w tym także pasażer, ma prawo żądać od drugiego uczestnika zdarzenia danych personalnych. Pasażer mógł przecież zostać poszkodowany w wypadku i dane drugiego uczestnika są mu niezbędne na przykład w celu dochodzenia odszkodowania.
Pyt. 4. Art. 26 ust. 3 pkt. 2 ustawy brzmi: "kierującemu pojazdem zabrania się (...) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu". W sytuacji przedstawionej na rysunku srebrny samochód zatrzymał się przed przejściem w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, a więc kierujący czerwonym samochodem w żadnym razie nie ma prawa wjechać na przejście. Bez znaczenia jest okoliczność, że pieszy dopiero rozpoczyna przechodzenie przez jezdnię. Warto dodać, że naruszenie tego przepisu jest jednym z najpoważniejszych wykroczeń drogowych i często skutkuje tragicznymi wypadkami. Za popełnienie tego wykroczenia grozi 10 pkt. karnych.
Pyt. 5. Art. 49 ust. 2 pkt. 3 ustawy stanowi: "zabrania się postoju (...) przed i za przejazdem kolejowym, po obu stronach drogi, na odcinku od przejazdu kolejowego do słupka wskaźnikowego z jedną kreską". W sytuacji pokazanej na rysunku kierujący zatrzymał pojazd na odcinku za słupkiem wskaźnikowym z jedną kreską, a zatem zgodnie z przepisami. Zatrzymanie pojazdu trwające ponad minutę jest postojem. Trzeba jednak zaznaczyć, że cytowany przepis jest dość anachroniczny i przy obecnym natężeniu ruchu drogowego zdecydowanie odradzam zatrzymywanie się, a tym bardziej postój na poboczu, zresztą nie tylko przed przejazdami kolejowymi.
Pyt. 6. W przedstawionej sytuacji tramwaj nie ma pierwszeństwa przed samochodem gdyż pojazd szynowy znajduje się na drodze podporządkowanej, a samochód na drodze z pierwszeństwem. Wskazują to tabliczki pod znakami przedstawiające przebieg drogi z pierwszeństwem. Jeżeli na skrzyżowaniu znaki określają pierwszeństwo i pojazd szynowy znajduje się na drodze podporządkowanej, to nie ma on żadnych "przywilejów".
Pyt. 7. Art. 31 ust. 1 pkt. 6 ustawy stanowi: "kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że (..) w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim - dwa układy". A zatem, jeśli holujemy samochód na lince czyli połączeniu giętkim, to musi on mieć sprawne dwa układy hamulcowe, hamulec zasadniczy i hamulec awaryjny zwany potocznie ręcznym.
***
Zagłosuj i wygraj. CODZIENNIE CZEKA OD 20 000 zł do 40 000 zł!
Zapraszamy do udziału w 5. edycji plebiscytu MotoAs. Wyjątkowej, bo związanej z 20-leciem Interii. Z tej okazji przedstawiamy 20 modeli samochodów, które budzą emocje, zachwycają swoim wyglądem oraz osiągami. Imponujący rozwój technologii nierzadko wprawia w zdumienie, a legendarne modele wzbudzają sentyment. Bądź z nami! Oddaj głos i zdecyduj, który model jest prawdziwym MotoAsem!