Przekroczysz prędkość o 1 km/h? Dostaniesz mandat!
Jak już informowaliśmy, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego opublikowała tzw. program realizacyjny na lata 2015-2016 do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020.
Dokument obejmuje działania poszczególnych służb, jakie wpłynąć mają na poprawę bezpieczeństwa ruchu na polskich drogach. Priorytetami dla nowego programu, tak samo jak w ubiegłym roku, są ochrona pieszych i tzw. zarządzanie prędkością. W ramach tego ostatniego kierowców czekają duże zmiany...
Przedstawiciele KRBRD chcą, by w ramach poprawy bezpieczeństwa, realizowanej do 2020 roku, z polskiego prawa zniknął zapis mówiący o tolerancji pomiaru urządzeń automatycznego nadzoru nad zachowaniami w ruchu drogowym. Co to oznacza w praktyce?
Obecnie wszystkie fotoradary podlegające Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym mają ustawioną tolerancję prędkości do 10 km/h. Oznacza to, że jeśli w miejscu działania fotoradaru, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, przejedziemy z prędkością 55 czy 58 km/h, nie spowoduje to uruchomienia urządzenia.
Przedstawiciele KRBRD chcą, by takie "pobłażanie" nie miało już miejsca. Plany na ten rok zakładają, że Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotuje w tej sprawie stosowny projekt. Ten następnie trafić ma do uzgodnień międzyresortowych i - przed końcem roku - ma zostać przyjęty przez właściwego ministra lub premiera.
Gdyby nowe przepisy weszły w życie oznaczałoby to, że przekroczenie prędkości nawet o 1 km/h skutkowałoby uruchomieniem fotoradaru i procedury ukarania kierowcy mandatem.
Zmotoryzowanych pocieszyć może jednak fakt, że plany na ten rok nie zakładają przyjęcia projektu przez parlament, więc nowe przepisy niemal na pewno nie zaczną obowiązywać przed końcem roku.
Trzeba też pamiętać, że - chociaż założenia do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020 obowiązują od dłuższego czasu, sytuacja zmienić się może po zaplanowanych na jesień wyborach parlamentarnych. Wszystko wskazuje na to, że zmieni się wówczas nie tylko obsada poszczególnych ministerstw, ale też skład samej Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, której przewodniczącą jest obecnie minister infrastruktury i rozwoju - Maria Wasiak.
Przypomnijmy, że jesienią ubiegłego roku dziennikarze próbowali dowiedzieć się, czy pani Wasiak ma prawo jazdy. Niestety, pytanie to pozostało bez odpowiedzi, bowiem biuro prasowe ministerstwa odpowiedziało, że jest to prywatna sprawa pani minister.
Aktualizacja
"Nie będzie zmian w sprawie zniesienia tolerancji pomiaru fotoradarów" - napisał na Twitterze wiceminister infrastruktury Paweł Olszewski, odpowiedzialny od tego tygodnia za budowę dróg i transport drogowy.
Z dokumentu, który umieścił na Twitterze wiceminister Olszewski wynika, że projekt zniesienia marginesu 10 km/h przy pomiarach prędkości przez radary nie będzie rozpatrywany przez rząd.
"W dniu wczorajszym odbyło się posiedzenie kierownictwa Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, na którym Pełnomocnik Rządu ds. regulacji i harmonizacji obszaru bezpieczeństwa w transporcie i w ruchu drogowym, Pan Paweł Olszewski, zaprezentował projekty kluczowe w obszarze bezpieczeństwa w transporcie, proponowane do realizacji przez rząd. Projekty te zostały wytypowane w oparciu o filary Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020. Projekt, o którym mowa powyżej, wśród nich się nie znajduje" - czytamy dokumencie.
Co sądzisz o nowym pomyśle Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego?