Zniknie kolejne "wąskie gardło" na drodze S3

Wojewoda Lubuski Katarzyna Osos podpisała w czwartek zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla drugiej jezdni S3 na odcinku od Zielonej Góry do Niedoradza. To ostateczny dokument pozwalający na rozpoczęcie prac budowlanych na tym odcinku.

Na drodze S3 likwidowane są "wąskie gardła"
Na drodze S3 likwidowane są "wąskie gardła"Piotr JędzuraReporter

"Jest to 13,3 kilometra. Odcinek będzie połączony z innymi drogami trzema węzłami: Zielona Góra - Północ, Zielona Góra - Południe oraz Niedoradz. Wiemy, że dobra infrastruktura, dobre drogi, to bezpieczeństwo, to komfort, to rozwój. Dlatego cieszymy się, że kolejny odcinek S3 będzie w naszym województwie gotowy" - powiedziała Osos.

Jak przekazała rzeczniczka zielonogórskiego Oddziału GDDKiA Anna Jakubowska, zakończył się już proces wyłaniania wykonawcy tego zadania. Spośród ośmiu firm, które stanęły do przetargu najkorzystniejszą ofertę złożył Budimex.

"We wtorek nastąpi podpisanie umowy z wykonawcą, z firmą Budimex, która zrealizuje ten odcinek za kwotę opiewającą na 194 mln zł. Czas realizacji tego zadania to 33 miesiące razem z okresami zimowymi, czyli to jest połowa roku 2018" - powiedział dyr. Oddziału GDDKiA w Zielonej Górze Przemysław Hamera.

Ten odcinek S3 jest istotny także dla samej Zielonej Góry. Inwestycja obejmuje bowiem nie tylko budowę drugiej nitki S3, ale rozbudowę węzła Zielona Góra - Północ i budowę łącznika do ronda, które wykonało na własny koszt miasto.

"Będzie to połączenie S3 z mocno rozbudowującą się częścią miasta na wysokości Osiedla Pomorskiego. Koszty budowy drogi między węzłem a istniejącym już rondem w ciągu ul. Kętrzyńskiej GDDKiA i samorząd miasta podzielą po połowie" - wyjaśniła Jakubowska.

Inwestycja na odcinku Zielona Góra - Niedoradz jest jednym z trzech kontraktów polegających na dobudowie drugiej jezdni S3 między Sulechowem a Nową Solą. Obecnie firma Strabag Infrastruktura Południe buduje drugą nitkę między Sulechowem a Zieloną Góra, a już niebawem powinny zakończyć się procedury związane z wydaniem decyzji ZRID oraz procedury wyłaniania wykonawcy dla III odcinka - między Niedoradzem a Nową Solą.

W Lubuskiem prace związane z rozbudową trasy S3 trwają także w Gorzowie Wlkp. i Międzyrzeczu, gdzie powstają drugie jezdnie obwodnic tych miast. Zakończenie tych inwestycji jest planowane w połowie 2017 r. Jakubowska powiedziała PAP, że na placach budów nie ma opóźnień, a wykonawcom sprzyja aura.

GDDKiA podkreśla, że zakończenie rozbudowy S3 pozwoli zlikwidować w woj. lubuskim tzw. wąskie gardła, którymi są obecnie jednojezdniowe fragmenty tej trasy.

S3 przecina woj. lubuskie z południa na północ będąc, oprócz autostrady A2, kluczowym szlakiem komunikacyjnym dla regionu. W Lubuskiem S3 liczy 184 km, z których obecnie pełne parametry drogi ekspresowej, czyli dwie jezdnie, ma na odcinku ok. 100 km. Łącznie dokończenie S3 na całej długości będzie kosztowało ponad 1 mld zł.

Zielonogórski oddział GDDKiA jest także inwestorem w przypadku odcinka S3 z Nowej Soli do Kazimierzowa (woj. dolnośląskie). Odcinek został podzielony na dwa zadania o łącznej długości ponad 33 km, które realizują w systemie Projektuj i Buduj firmy Dragados i Mirbud. Koszt budowy to ponad 800 mln zł. Obecnie kończy się etap związany z dokumentacją projektową, rozpoczęły się także  pierwsze prace w terenie.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas