Unia daje pół miliarda na drogę S6
Ponad pół miliarda zł dofinansowania z UE zyskał budowany odcinek S6 Goleniów-Kiełpino. Umowę w tej sprawie podpisali we wtorek w Szczecinie przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
"Budowa drogi S6 Goleniów-Kiełpino jest podzielona na trzy robocze odcinki. Termin realizacji pierwszego to kwiecień 2019, a ostatniego maj 2019 r. i miejmy nadzieję, że te roboty zostaną ukończone w terminie" - powiedział tuż przed podpisaniem umowy wiceminister infrastruktury i budownictwa Marek Chodkiewicz.
Z kolei wiceminister rozwoju Witold Słowik powiedział, że "to ostatni odcinek trasy S6 łączącej Szczecin z Koszalinem". Dodał, że w sumie długość tej drogi wynosi ponad 140 km, a odcinek, w sprawie którego podpisano umowę, ma około 54 km i zamyka finansowanie drogi S6 między Szczecinem a Koszalinem.
Słowik powiedział także, że "inwestycja przyczyni się do usprawnienia komunikacyjnego całego województwa zachodniopomorskiego". "Docelowo S6 ma być budowana między Koszalinem a Gdańskiem w związku z tym zdecydowanie poprawi skomunikowanie między Szczecinem a Gdańskiem. Będzie najważniejszą arterią biegnącą wzdłuż polskiego Pomorza" - dodał.
Budowa drogi ekspresowej od Goleniowa do Kiełpina podzielona jest na trzy odcinki; Goleniów - Nowogard, Nowogard - Płoty i Płoty - Kiełpino. Łącznie to nieco ponad 54 km dwujezdniowej drogi z sześcioma węzłami drogowymi i miejscami obsługi podróżnych.
Dofinansowanie unijne dla budowy drogi Goleniów - Kiełpino wyniesie blisko 538 mln zł, a całkowita wartość tego odcinka to ponad 1 mld 180 mln zł.
Odcinek Goleniów-Kiełpino to część budowanej na Pomorzu Zachodnim S6 z Goleniowa do Koszalina. Cała trasa ma długość 140 km. Wartość całej inwestycji to ok. 3,5 mld zł, a dofinansowanie unijne to 1,5 mld zł. Nowa droga ekspresowa będzie miała częściowo zupełnie nowy przebieg. S6 wyprowadzi ruch tranzytowy ze wszystkich miejscowości, przez które prowadzi obecna droga krajowa.
Budowa S6 Goleniów - Koszalin rozpoczęła się wiosną br., w ubiegłym roku ruszyły roboty na obwodnicy Koszalina i Sianowa. Obecnie na całej trasie prowadzone są prace ziemne, wznoszone są wiadukty, mosty i estakady, wzmacniane jest podłoże, a na niektórych fragmentach wykonano już pierwsze warstwy nawierzchni.
Z informacji GDDKiA wynika, że podpisana we wtorek umowa jest czwartą umowę o dofinansowanie podpisaną w tym roku dla inwestycji Dyrekcji na Pomorzu Zachodnim. Środki unijne wspierają również realizację pozostałych odcinków S6 i obwodnicy Wałcza w ciągu S10, czyli niemal wszystkich dużych inwestycji w województwie.