Seria absurdów wokół obwodnicy Warszawy. Zgodę na nią wydał urząd w Białymstoku
Już tylko niecałe 14 kilometrów brakuje do zakończenia budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Niestety, zanim kierowcy pojadą nowym odcinkiem, w Wiśle upłynie jeszcze sporo wody. Wszystko za sprawą kuriozalnych decyzji urzędników i sądów.
Od 22 grudnia zmotoryzowani korzystają z nowego, 2,5-kilometrowego odcinka, który wraz z odcinkami dróg ekspresowych S2 i S8 wchodzi w skład Warszawskiego Węzła Drogowego. Niestety, na pozostałe 14 kilometrów Wschodniej Obwodnicy Warszawy przyjdzie im jeszcze długo poczekać.
Wschodnią część Warszawskiego Węzła Drogowego stanowi ok. 16 km S17 Drewnica - Ząbki - Warszawa Wschód - Lubelska. Od czwartku (22 grudnia) kierowcy korzystają z 2,5 km trasy głównej od węzła Lubelska do węzła Warszawa Wschód. Pozostałe niecałe 14 km jest na etapie postępowania w sądzie.
Decyzja środowiskowa dotycząca odcinka S17 Drewnica-Ząbki wydana została w 2017 roku w - uwaga - Białymstoku. Sprawę powierzono Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Białymstoku, "by uniknąć ewentualnego konfliktu interesów" przy rozpatrywaniu sprawy w Warszawie.
W lutym 2021 roku Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) uchylił w całości decyzje Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinkach S17 Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt). Umorzone zostały również postępowania przed RDOŚ w Białymstoku dla obu tych przedsięwzięć.
Co ważne - Generalny Inspektorat Ochrony Środowiska uznał, że organem właściwym dla wydania decyzji powinien być... Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie.
GDDKiA i kilka innych instytucji zaskarżyły decyzje GDOŚ do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie. W sierpniu 2021 roku WSA w Warszawie uchylił decyzję GDOŚ. Od wyroków WSA w sprawie obu odcinków wschodniej obwodnicy warszawy wpłynęły jednak skargi kasacyjne do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Termin rozpatrzenia skarg kasacyjnych na wyrok WSA zostanie wskazany przez NSA w I kwartale 2023 roku.
W praktyce, zanim kierowcy będą mogli przejechać się całą planowaną trasą, wraz z "pozostałym do realizacji" odcinkiem S17 Drewnica - Ząbki - Warszawa Wschód miną całe lata.
Na pocieszenie spieszymy dodać, że brakujący odcinek będzie dwujezdniową drogą ekspresową, z trzema pasami ruchu w obu kierunkach, a wjazd na z dróg lokalnych będzie się odbywał bezkolizyjnie, poprzez węzły drogowe.
***