Podpisano umowę na budowę kolejnego odcinka drogi S19
Ponad 272,4 mln zł kosztować będzie zaprojektowanie i wybudowanie podkarpackiego odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Nisko Południe do węzła Podgórze. Odcinek ten, który będzie częścią trasy Via Carpatia ma być gotowy za 34 miesiące.
W środę w miejscowości Jeżowe (Podkarpackie) podpisana została umowa między GDDKiA a wykonawcą firmą Mostostal Warszawa.
Odcinek od węzła Nisko Południe do węzła Podgórze będzie miał 11,5 km. Inwestycja będzie realizowana w systemie "projektuj i buduj". Wykonawca będzie musiał m.in. zaprojektować odcinek, uzyskać niezbędne decyzje, a także wybudować drogę wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą. Zakres robót obejmuje wykonanie dwujezdniowej drogi ekspresowej z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca pod trzeci pas ruchu, dróg poprzecznych i dojazdowych umożliwiających połączenie z istniejącą siecią dróg. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska, tj. ekrany akustyczne, urządzenia podczyszczania wód opadowych, ogrodzenia i przejścia dla zwierząt oraz pasy zieleni dogęszczającej.
W ramach prac wykonane zostaną także obiekty inżynierskie: 5 wiaduktów drogowych, 3 przejścia dla zwierząt górą, 3 przejścia dla zwierząt dołem, 9 przepustów o funkcji ekologicznej.
Umowa przewiduje budowę dwóch miejsc obsługi podróżnych: MOP typu II Jeżowe po stronie lewej i MOP typu III Kamień po stronie prawej.
Mostostal Warszawa będzie miał na realizację inwestycji 34 miesiące. Okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca) będą wliczane tylko do czasu objętego projektowaniem. Do czasu realizacji robót przerwy zimowe nie będą wliczane.
Obecnie na Podkarpaciu kierowcy mogą korzystać już z ponad 30 km drogi ekspresowej S19. Na ponad 85 km tej trasy, na południe od Rzeszowa w kierunku granicy ze Słowacją, jest opracowywana Koncepcja Programowa. Ponad 46 km jest realizowanych w trybie projektuj-buduj, a 7,9 km jest obecnie w przetargu.
Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.
Całkowita długość tego szlaku w Polsce wyniesie ok. 760 km.