Budowa autostrad

Opóźnia się oddanie tunelu na Ursynowie

Warszawscy kierowcy nie mogą doczekać się otwarcia tuneli na Ursynowie w ciągu południowej obwodnicy Warszawy. Budowa została zakończona, ale tunel wciąż nie został oddany do ruchu.

"Gazeta Wyborcza "przypomina, że trudnym do przejścia etapem trwającej od 2015 r. inwestycji okazały się próby przeciwpożarowe. Strażacy testowali go po raz pierwszy we wrześniu, następnie wrócili pod koniec października, ponownie wydając negatywną opinię, bo zepsuł się wentylator awaryjny.

Rzeczniczka warszawskiego GDDKiA Małgorzata Tarnowska, pytana przez gazetę o sprawę ponownej kontroli, podkreśliła, że należy najpierw usunąć usterkę w wentylatorze i przeprowadzić jego testy.

Z kolei Aleksandra Kralkowska z firmy Astaldi przekazała "GW", że zakwestionowany wentylator pojechał na naprawę do Portugalii.

Reklama

Tunel na Ursynowie - wentylator jedzie do Polski

"Dlaczego tak daleko? Nie jest to urządzenie, które można wymienić w supermarkecie" - powiedziała, dodając, że usterkę udało się już usunąć i wentylator jest w drodze do Polski. Po jego ponownym montażu najpierw planowane są testy wewnętrzne, a dopiero pod koniec tygodnia lub na początku przyszłego zgłoszenie do odbiorów strażakom.

"Potem jeszcze sprawdzenie dokumentacji i samego tunelu z dojazdami przez nadzór budowlany i wreszcie decyzja wojewody o dopuszczeniu do ruchu" - pisze "GW".

Gazeta zauważa, że awaria wentylatora nie jest jedyną przyczyną zwłoki z otwarciem tunelu, który zgodnie z pierwotnym kontraktem miał być gotowy w sierpniu zeszłego roku.

"Nasze ekipy cały czas pracują nad instalacjami" - mówi "GW" Kralkowska. Z kolei Tarnowska przyznała, że wprowadzone zostały korekty w sterowaniu bramą przejazdu awaryjnego i oświetleniem przejść awaryjnych. 

Tunel na Ursynowie - wentylator już przyjechał?

Niespodziewanie w środę rzeczniczka warszawskiego GDDKiA Małgorzata Tarnowska poinformowała, że felerny wentylator już wrócił po naprawie z Portugalii i jest montowany w tunelu. Dodała, że następnie przejdzie testy, a po pozytywnych wynikach złożony zostanie wniosek do straży pożarnej o przeprowadzenie kontroli jego działania.

Dodała, że następnym krokiem będzie kontrola Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

O uszkodzonym wentylatorze poinformował w połowie października bryg. Karol Kierzkowski z Państwowej Straży Pożarnej. "Wentylacja w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy podczas naszych testów nie uzyskała wymaganych parametrów końcowych" - mówił bryg. Karol Kierzkowski.

Wskazywał wtedy, że decyzja strażaków wynikała z tego, że wentylacja, która miałaby wywiewać wszystkie toksyny, spaliny i dym nie trzyma parametrów. "Jest sześć wentylatorów, z czego jeden jest wadliwy" - tłumaczył strażak. Wszystkie inne elementy dotyczące bezpieczeństwa przeciwpożarowego jak detekcja, klaty dymowe, wyłączniki, dojazdy przeciwpożarowe i zaopatrzenie w wodę działały prawidłowo.

Zapewnił także, że gdy wadliwy wentylator zostanie naprawiony strażacy jak najszybciej przeprowadzą ponowne testy. "Nie będą to testy, które trwają kilka dni. Uruchomimy przyspieszoną procedurę, podczas której będziemy się zajmować tylko tą jedną wentylacją i nic więcej nie będziemy sprawdzać" - przekazał.

O negatywnej opinii straży pożarnej poinformowała w październiku także rzeczniczka warszawskiego GDDKiA Małgorzata Tarnowska. "Mimo to, że próby z +gorącym dymem+ wyszły pozytywnie, czyli zadziałały systemy bezpieczeństwa, awarii uległ wentylator rezerwowy" - podkreśliła wtedy Tarnowska.

Wcześniej rzeczniczka warszawskiego GDDKiA informowała, że pozytywną opinię dotyczącą tunelu wydał sanepid. "Kontrolujący nie wnieśli uwag do dokumentacji ani do zrealizowanych robót" - mówiła Tarnowska.

Ursynowski tunel jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Od 22 grudnia 2020 r. kierowcy mają do dyspozycji ponad 15-kilometrowy odcinek tej trasy między węzłami Warszawa-Wilanów a Lubelska wraz z mostem na Wiśle. Na trasę można dostać się przez cztery węzły: Warszawa-Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów i Lubelska.

 Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.

***

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: tunel | ursynów | Warszawa | Południowa Obwodnica Warszawy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy