Budowa autostrad

Od dziś szybkie pasy na bramkach A2 i A4

Od wtorku na bramkach na odcinkach autostrad A2 i A4 będą osobne pasy dla aut, które mają zainstalowane urządzenie poboru opłat viaAUTO. Kierowcy tych osobowych samochodów nie będą musieli stać w kolejkach do zwykłych bramek.

"Od 15 lipca, na placach poboru opłat Żdżary, Stryków, Karwiany i Żernica, na zarządzanych przez GDDKiA odcinkach autostrad A2 i A4, wydzielone zostaną bramki dedykowane dla samochodów osobowych wyposażonych w viaAUTO" - przypomina Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Bramki te będą specjalnie oznakowane - pomarańczowe tablice z logo viaTOLL, a pasy prowadzące do tych bramek zostaną oznaczone specjalnymi znakami na jezdni,

także w kolorze pomarańczowym. "To rozwiązanie przyniesie korzyści wszystkim użytkownikom autostrad, a szczególnie posiadaczom viaAUTO" - podkreśla GDDKiA.

Reklama

Urządzenia viaAUTO dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony to funkcjonująca od czerwca 2012 r. część elektronicznego systemu viaTOLL, pobierającego od lipca 2011 r. opłaty m.in. za przejazdy ciężarówek.

Urządzenia viaAUTO instaluje się na przedniej szybie, przy lusterku wstecznym. W odróżnieniu od viaBOX-ów dla ciężarówek, nie muszą być one zarejestrowane w systemie i można je przenosić między samochodami. Nie mogą ich używać motocykliści. Z viaAUTO można korzystać na zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) płatnych odcinkach autostrad A4 Wrocław-Gliwice i A2 Konin-Stryków.

GDDKiA poinformowała, że od 4 lipca do  31 sierpnia br. trwa promocja, koszt urządzenia viaAUTO wynosi 100 zł, z czego 50 zł jest z góry przeznaczone na opłaty. "W promocyjnej cenie zostanie udostępnionych użytkownikom 5000 urządzeń. ViaAUTO można zakupić w punktach dystrybucji oraz w miejscach obsługi klienta

systemu viaTOLL" - wskazała GDDKiA.

Podkreślono, że korzystanie z takiego urządzenia znacznie poprawia płynność przejazdu przez bramki poboru opłat. "Wniesienie opłaty w sposób elektroniczny - za pomocą viaAUTO - jest znacznie szybsze, czas trwania transakcji to zaledwie kilka sekund. W związku z tym przepustowość bramki dla pojazdów wyposażonych w viaAUTO jest blisko trzykrotnie większa niż tej przy transakcji manualnej" - wskazała GDDKiA w komunikacie.

Dodano, że "jedna bramka pobierająca opłaty w systemie manualnym obsługuje ok. 120 pojazdów w ciągu godziny, o ile nie ma przy płatnościach opóźnień (...), natomiast bramka pracująca w trybie systemu viaTOLL jest w stanie płynnie obsłużyć ok. ponad 300 pojazdów lekkich w ciągu godziny".

Dyskutuj: Czy szybkie pasy pomocą rozładować korki?

PAP
Dowiedz się więcej na temat: autostrady
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy