Obwodnica Warszawy będzie dłuższa

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w środę umowę z Warbudem na budowę 2,5-km odcinka obwodnicy Warszawy - od węzła Zakręt do węzła Lubelska. Węzeł Zakręt to strategiczny element układu komunikacyjnego wokół stolicy. Koszt inwestycji wynosi 400 mln zł.

Obwodnica Warszawy będzie dłuższa
Obwodnica Warszawy będzie dłuższaStanisław KowalczukEast News

Droga zostanie oddana do użytku na koniec kwartału 2021 r.

Jak powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Marek Chodkiewicz, podpisanie z Warbudem umowy na 2,5-km odcinek "to bardzo istotna sprawa dla powstania całej obwodnicy Warszawy". "Węzeł Zakręt to strategiczny element układu komunikacyjnego wokół stolicy. Dzięki niemu z budowanej właśnie Południowej Obwodnicy Warszawy, której oddanie do ruchu jest planowane w drugiej połowie 2020 r., będzie można bez przeszkód pojechać w kierunku Lublina i Terespola, a docelowo także w kierunku Białegostoku" - zaznaczył.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie 2,5-km odcinek drogi ekspresowej, węzeł Zakręt, kładki dla pieszych, chodniki i ścieżki rowerowe, odwodnienie trasy, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Droga będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, każdy pas będzie liczył 3,5 m szerokości, a pas awaryjny 2,5 m.

Jak poinformowało MIB, "odcinek, na którego budowę została zawarta umowa, stanowi jeden z kluczowych fragmentów Warszawskiego Węzła Drogowego". "Umożliwi on wyprowadzenie ruchu w kierunku Terespola (planowaną autostradą A2), w kierunku Białegostoku (drogą krajową nr 8, docelowo drogą ekspresową S8), Lublina (drogą krajową nr 17 - docelowo drogą ekspresowa S17)" - podano. Dodano, że odcinek "poprzez Południową Obwodnicę Warszawy umożliwi połączenie z zachodnim węzłem Konotopa na autostradzie A2".

Podano też, "budowa drogi S17 na tym odcinku polegać będzie na przebudowie istniejącej jednojezdniowej drogi krajowej nr 17 do parametrów drogi ekspresowej, ze wzmocnieniem nawierzchni do 11,5 t/oś". "Dobudowana zostanie także druga jezdnia, ograniczenie dostępności poprzez budowę dwupoziomowych węzłów, wiaduktów nad trasą ekspresową w ciągach dróg poprzecznych oraz budowę równoległych dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego" - dodano w komunikacie.

Wykonawcą inwestycji jest firma Warbud, a wartość budowy wynosi 225 mln zł. Pozostałe koszty (175 mln zł) to m.in. wykup gruntów, nadzór budowlany.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas