Droga S1 do lotniska będzie miała drugą jezdnię
Wpłynęło 16 ofert w ponownym przetargu katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na budowę drugiej jezdni S1 wiodącej do lotniska Katowice. Wszystkie oferty mieszczą się w budżecie zamówienia 158 mln zł brutto.
W sierpniu br. katowicki oddział GDDKiA zamierza wybrać wykonawcę drugiej jezdni ekspresowej trasy S1 do lotniska Katowice. Do ponowionego przetargu na to zadanie przystąpiło 16 oferentów; wszystkie zaproponowane ceny mieszczą się w budżecie zamówienia: 158 mln zł brutto.
Chodzi o rozbudowę głównej trasy prowadzącej do lotniska Katowice - od węzła dwujezdniowych dróg nr 1 i 86 w miejscowości Podwarpie do węzła Lotnisko (z drogą nr 913). Pierwsza jezdnia tego liczącego ok. 9,5 km odcinka jest otwarta od listopada 2006 r. Ruch odbywa się tam w obu kierunkach; co pewien czas dochodzi do poważnych wypadków.
Odcinek S1 Pyrzowice - Podwarpie to także jeden z czterech fragmentów S1 przeznaczonych do realizacji (budowy lub rozbudowy) w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych (PBDK) na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).
Pierwszy, trwający ponad dwa lata przetarg na rozbudowę tego odcinka S1, został unieważniony w grudniu ub. roku. Najpierw wybrany w postępowaniu wykonawca z najkorzystniejszą ofertą nie zdecydował się na podpisanie umowy, potem zrezygnowali z tego wszyscy pozostali wykonawcy, których oferty były brane pod uwagę.
Nowy przetarg GDDKiA ogłosiła w lutym br. Podczas otwarcia ofert w drugiej połowie kwietnia inwestor ujawnił budżet zamówienia - 158 mln zł brutto. Zmieściło się w nim wszystkie szesnaście ofert. Najdroższa opiewa na 157,9 mln zł brutto. Najtańszą, za 107,2 mln zł brutto, przygotowało konsorcjum firm Banimex (lider), Azi-Bud oraz Duna-Aszfalt.
Jak poinformował PAP rzecznik katowickiego oddziału Dyrekcji Marek Prusak, w aktualnym harmonogramie tego zadania wybór najkorzystniejszej oferty zaplanowano na sierpień br.; być może nastąpi to jednak już w lipcu.
Oferty oceniane są pod kątem kryteriów: cenowego (do 60 punktów) oraz jakościowego (do 40 punktów). Na to drugie będą składały się: termin realizacji kontraktu (do 13 punktów), personel wykonawcy (do 10 punktów) właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni (do 9 punktów) oraz równość podłużna nawierzchni (do 8 punktów).
Okres realizacji wyznaczono na 23 miesiące, bez sezonu zimowego (od 15 grudnia do 15 marca). Minimalny termin realizacji to 20 miesięcy (za takie skrócenie terminu oferenci otrzymają 13 punktów).
Zamówienie obejmuje liczącą ok. 9,7 km drugą jezdnię odcinka S1 Pyrzowice - Podwarpie, a także m.in. pięć wiaduktów, most i dostosowanie istniejącego węzła Mierzęcice. Część istniejącej od kilku lat infrastruktury pierwszej jezdni (np. wiadukty nad trasą) uwzględnia przygotowywaną teraz inwestycję, jednak w zakresie np. odwodnienia będzie ona rozbudowywana.
Druga jezdnia odcinka S1, która powstanie od Podwarpia, przejdzie na węźle Lotnisko w istniejący już dwujezdniowy, liczący ok. 1,9 km odcinek S1 do węzła Pyrzowice, który kończy istniejący południowy fragment autostrady A1 (teraz wiedzie stamtąd do czeskiej granicy w kierunku Ostrawy; powstaje natomiast fragment na północ, w stronę Częstochowy).
PBDK zakłada również przebudowę do standardu drogi ekspresowej obecnej kolizyjnej dwujezdniowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7,7 km; trwa przetarg na wykonanie pełnej dokumentacji), budowę nowego odcinka Mysłowice - Bielsko-Biała (ok. 40 km, oczekuje na tzw. koncepcję programową), a także budowę ok. 8,5-kilometrowego tzw. obejścia Węgierskiej Górki (w czerwcu br. otwarto siedem ofert na wykonanie tej inwestycji).
Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza - Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza oraz Milówka - Zwardoń. Według obecnych planów cała S1 w woj. śląskim ma być gotowa do 2022 r.